AVUSTAJAKESKUSHANKE - HENKILÖKOHTAINEN APU
Rahja, Marttina; Haapamäki, Pirjo (2009)
Rahja, Marttina
Haapamäki, Pirjo
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026788
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli löytää henkilökohtaisen avustajan ja vammaisen työnantajan yhteinen tarve henkilökohtaisen avun toteutumiselle avustajakeskuksen kautta.
Tavoitteet kartoitettiin haastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Suoritettiin kolme henkilöhaastattelua, kaksi niistä henkilökohtaisella tapaamisella ja yksi sähköpostin välityksellä. Kyselylomakkeet sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää avustajakeskuksen kehittämiskohteet ja tulevaisuuden näkymät. Lopputuloksena päädyttiin siihen, että avustajakeskuksella on olemassa paikka ja tehtävä henkilökohtaisen avun välittäjänä, vammaisten ja henkilökohtaisten avustajien kouluttajana, tiedon ja tuen antajana sekä työn kokonaisvaltaisena koordinoijana. Avustajakeskuksen toiminnalla on edellytykset laajentua seudulliseksi.
Tavoitteet kartoitettiin haastatteluilla ja kyselylomakkeilla. Suoritettiin kolme henkilöhaastattelua, kaksi niistä henkilökohtaisella tapaamisella ja yksi sähköpostin välityksellä. Kyselylomakkeet sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä.
Tutkimuksen tarkoituksena oli löytää avustajakeskuksen kehittämiskohteet ja tulevaisuuden näkymät. Lopputuloksena päädyttiin siihen, että avustajakeskuksella on olemassa paikka ja tehtävä henkilökohtaisen avun välittäjänä, vammaisten ja henkilökohtaisten avustajien kouluttajana, tiedon ja tuen antajana sekä työn kokonaisvaltaisena koordinoijana. Avustajakeskuksen toiminnalla on edellytykset laajentua seudulliseksi.