Motoriikkaa leikkeihin : Kuinka lapsen motorista kehitystä voidaan tukea musiikkileikkikoulussa
Utriainen, Heidi (2013)
Utriainen, Heidi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066631
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066631
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee 4–6-vuotiaiden lasten motorista oppimista musiikin avulla. Pohdin, voiko musiikkileikkikoulu tukea lapsen motorista kehitystä ja edistää kehollista oppimista. Tarkastelen myös opettajan roolia motorisen oppimisen tukijana.
Opinnäytetyöni perustuu leikkimistä, motorista oppimista ja musiikkiliikuntaa käsittelevään kirjallisuuteen. Olen tarkastellut motoriseen oppimiseen liittyviä tutkimuksia ja laatinut harjoitteita motoristen taitojen kehittämiseen oman työkokemukseni perusteella. Opinnäytetyössäni esiintyvät harjoitteet ovat syntyneet työkokemukseni pohjalta.
Opettajan rooli on merkittävä monipuolisen oppimisympäristön luomisessa. Opettajan ammattitaito ja tietämys voivat edesauttaa lapsen kokonaisvaltaisen kasvun tukemisessa, myös motoristen taitojen suhteen. Erilaisia motorisia harjoitteita yhdistelemällä voidaan tukea lapsen kehitystä ja hänen musiikin oppimistaan.
Työni on suunnattu pienten lasten kanssa työskenteleville ja alaa opiskeleville.
Opinnäytetyöni perustuu leikkimistä, motorista oppimista ja musiikkiliikuntaa käsittelevään kirjallisuuteen. Olen tarkastellut motoriseen oppimiseen liittyviä tutkimuksia ja laatinut harjoitteita motoristen taitojen kehittämiseen oman työkokemukseni perusteella. Opinnäytetyössäni esiintyvät harjoitteet ovat syntyneet työkokemukseni pohjalta.
Opettajan rooli on merkittävä monipuolisen oppimisympäristön luomisessa. Opettajan ammattitaito ja tietämys voivat edesauttaa lapsen kokonaisvaltaisen kasvun tukemisessa, myös motoristen taitojen suhteen. Erilaisia motorisia harjoitteita yhdistelemällä voidaan tukea lapsen kehitystä ja hänen musiikin oppimistaan.
Työni on suunnattu pienten lasten kanssa työskenteleville ja alaa opiskeleville.