Yhteistyökumppaneiden käsityksiä yhteistyöstä kouluilla toimivien psykiatristen sairaanhoitajien kanssa
Koivula, Kirsi (2013)
Koivula, Kirsi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305087106
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yhteistyökumppaneiden kokemuksia yhteistyöstä psykiatristen sairaanhoitajien kanssa Oulun peruskouluilla. Tutkimustehtävinä oli selvittää mitkä asiat toimivat hyvin, mitkä asiat vaativat kehittämistä ja mitä kehittämisideoita vastaajilla oli.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tutkimusaineistona käytettiin avoimia kyselylomakkeita. Psykiatristen sairaanhoitajien pääasiallisia yhteistyökumppaneita olivat kouluterveydenhoitajat, koulupsykologit, koulukuraattorit, opettajat sekä rehtorit.
Hyvin toimivia asioita olivat konsultaatiomahdollisuus sekä työparityöskentely. Psykiatriselta sairaanhoitajalta saatiin tärkeää apua ja tukea oppilaan asioissa. Samoin parin kanssa työskentely koettiin hyväksi niin yksittäisen oppilaan kuin perheen tai kokonaisen ryhmän kanssa työskenneltäessä.
Kehitettäviä asioita olivat työnjako, työparityöskentely ja tavoitettavuus. Työnjako oli epäselvä etenkin koulupsykologien, koulukuraattorien ja psykiatristen sairaanhoitajien välillä. Työparityöskentelyä haluttiin kehittää erityisesti luokka- ja pienryhmien kohdalla. Psykiatrisen sairaanhoitajan haluttiin olevan enemmän läsnä koululla. Ongelmien ymmärrettiin johtuvan uuden toiminnan käynnistämisestä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, tutkimusaineistona käytettiin avoimia kyselylomakkeita. Psykiatristen sairaanhoitajien pääasiallisia yhteistyökumppaneita olivat kouluterveydenhoitajat, koulupsykologit, koulukuraattorit, opettajat sekä rehtorit.
Hyvin toimivia asioita olivat konsultaatiomahdollisuus sekä työparityöskentely. Psykiatriselta sairaanhoitajalta saatiin tärkeää apua ja tukea oppilaan asioissa. Samoin parin kanssa työskentely koettiin hyväksi niin yksittäisen oppilaan kuin perheen tai kokonaisen ryhmän kanssa työskenneltäessä.
Kehitettäviä asioita olivat työnjako, työparityöskentely ja tavoitettavuus. Työnjako oli epäselvä etenkin koulupsykologien, koulukuraattorien ja psykiatristen sairaanhoitajien välillä. Työparityöskentelyä haluttiin kehittää erityisesti luokka- ja pienryhmien kohdalla. Psykiatrisen sairaanhoitajan haluttiin olevan enemmän läsnä koululla. Ongelmien ymmärrettiin johtuvan uuden toiminnan käynnistämisestä.