ConceptCar-hanke: Eturungon, etuapurungon ja taka-akselin valmistus
Porvali, Juha (2013)
Porvali, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076823
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Metropolia Ammattikorkeakoulun ConceptCar-hankkeeseen. Vuonna 2010 alkaneen ConceptCar-hankkeen tarkoituksena on valmistaa kestävän kehityksen mukainen kaupunkiauto. Hanke kulminoituu vuoden 2014 Geneven autonäyttelyyn, jossa auto esitellään.
Työn tavoitteena oli valmistaa ConceptCar-hankkeen autoon suunnitellut eturunko, etuapurunko ja taka-akseli. Kyseiset komponentit ovat kriittisiä auton korin ja alustan komponentteja.
Työssä kuvaillaan yksitellen jokainen komponentti ja sen valmistus. Eturungosta käsitellään putkirungon valmistusta ja sen valmistukseen liittyviä seikkoja ja ongelmia. Etuapurungosta käsitellään tapaa, jolla syvävedetyistä tuotteista saadaan sellaiset, että niihin voidaan kiinnittää muilla valmistustavoilla tehtyjä osia. Taka-akselin valmistuksesta käsitellään kokoonpanon apuna käytetty tukikehikko ja akselin liittäminen koriin. Työssä tarkastellaan myös valmiiden komponenttien linjausta auton korin suhteen.
Työssä käydään läpi myös etuapurungon liitostavassa käytetyille vastuspistehitseille suoritetut vetokokeet. Vetokokeilla pyritään perustelemaan vastuspistehitsikoneessa käytetyt arvot.
Työn tavoitteet saavutettiin, kaikki valmistetut komponentit saatiin kiinnitettyä autoon. Kuitenkin alustavissa mittauksissa huomattiin, että pyöränkulmien säätäminen vaatii vielä jonkun verran työtä, jotta niistä saadaan toivotut.
Työn tavoitteena oli valmistaa ConceptCar-hankkeen autoon suunnitellut eturunko, etuapurunko ja taka-akseli. Kyseiset komponentit ovat kriittisiä auton korin ja alustan komponentteja.
Työssä kuvaillaan yksitellen jokainen komponentti ja sen valmistus. Eturungosta käsitellään putkirungon valmistusta ja sen valmistukseen liittyviä seikkoja ja ongelmia. Etuapurungosta käsitellään tapaa, jolla syvävedetyistä tuotteista saadaan sellaiset, että niihin voidaan kiinnittää muilla valmistustavoilla tehtyjä osia. Taka-akselin valmistuksesta käsitellään kokoonpanon apuna käytetty tukikehikko ja akselin liittäminen koriin. Työssä tarkastellaan myös valmiiden komponenttien linjausta auton korin suhteen.
Työssä käydään läpi myös etuapurungon liitostavassa käytetyille vastuspistehitseille suoritetut vetokokeet. Vetokokeilla pyritään perustelemaan vastuspistehitsikoneessa käytetyt arvot.
Työn tavoitteet saavutettiin, kaikki valmistetut komponentit saatiin kiinnitettyä autoon. Kuitenkin alustavissa mittauksissa huomattiin, että pyöränkulmien säätäminen vaatii vielä jonkun verran työtä, jotta niistä saadaan toivotut.