Katujen talvihoidon ja ulkovalaistuksen käytön yhtenäistäminen uudessa Oulussa
Kivelä, Mikko (2013)
Kivelä, Mikko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305097474
Tiivistelmä
Oulun alueella muodostettiin 1.1.2013 uusi kunta, kun Oulu, Oulunsalo, Kiiminki, Haukipudas ja Yli-Ii yhdistyivät uudeksi Ouluksi. Kunnissa oli erilaiset laatuvaatimukset ja periaatteet katujen talvihoidolle sekä ulkovalaistuksen käytölle ja syntyi tarve niiden yhtenäistämiselle. Opinnäytetyön tilasi Oulun kaupungin Katu- ja viherpalvelut, jonka vastuulla on koko uuden kunnan katujen ja ulkovalaistuksen ylläpito. Tavoitteena oli tehdä suunnitelmat talvihoidon laatuvaatimusten ja katuvalojen käytön yhtenäistämiselle ja laatia ne yhdyskuntalautakunnalle esitettävään muotoon.
Talvihoito-osan materiaalina olivat käynnissä olevien talvihoitourakoiden urakka-asiakirjat, joista selviävät nykyiset laatuvaatimukset. Suunnitelman laatimisen tueksi tehtiin kysely viidelle kuntaliitoskaupungille niissä tehtyjen yhtenäistämistoimenpiteiden selvittämiseksi. Katuvalaistusosan materiaalina käytettiin kokouspöytäkirjoja ja alan asiantuntijoille tehtyjä haastatteluja. Lisäksi tehtiin kysely otakantaa.fi-verkkopalveluun, millä pyrittiin selvittämään kuntalaisten kanta katuvalojen sammutuksiin säästötoimenpiteenä. Molemmissa osissa selvitettiin ensin kuntaliitoksen aikaiset tilanteet, joiden perusteella tehtiin suunnitelmat ja vaihtoehdot yhtenäistämiselle.
Katujen talvihoidon yhtenäisen laatutason kannalta tärkeimmille toimenpiteille, lumen auraukselle, sohjon poistolle ja polanteen poistolle, saatiin määritettyä uudet yhtenäiset laatuvaatimukset. Muiden talvihoidon toimenpiteiden osalta päätettiin ottaa käyttöön Oulun uusimmissa alueurakoissa käytetyt laatuvaatimukset. Oulun yhdyskuntalautakunta hyväksyi tässä työssä esitetyt katujen talvihoidon yhtenäiset laatuvaatimukset kokouksessaan 22.1.2013 ja ne otetaan urakoittain käyttöön viimeistään 1.10.2016 mennessä.
Ulkovalaistuksen käytön yhtenäistäminen osoittautui työn edetessä monimutkaiseksi asiaksi ja päätettiin, että tämä työ toimii esiselvityksenä myöhemmin tehtävää yhtenäistämissuunnitelmaa varten. Sammuttamalla ulkovalaistus arkiöiksi saadaan huomattavia säästöjä, mutta sammutusten laajamittaisella käyttöönotolla on myös huonoja puolia tienkäyttäjien kannalta. Tämän työn perusteella katuvalojen arkiyösammutuksia voidaan pitää hyvänä säästökohteena ja siitä on hyviä kokemuksia osassa yhdistyneistä kunnista.
Talvihoito-osan materiaalina olivat käynnissä olevien talvihoitourakoiden urakka-asiakirjat, joista selviävät nykyiset laatuvaatimukset. Suunnitelman laatimisen tueksi tehtiin kysely viidelle kuntaliitoskaupungille niissä tehtyjen yhtenäistämistoimenpiteiden selvittämiseksi. Katuvalaistusosan materiaalina käytettiin kokouspöytäkirjoja ja alan asiantuntijoille tehtyjä haastatteluja. Lisäksi tehtiin kysely otakantaa.fi-verkkopalveluun, millä pyrittiin selvittämään kuntalaisten kanta katuvalojen sammutuksiin säästötoimenpiteenä. Molemmissa osissa selvitettiin ensin kuntaliitoksen aikaiset tilanteet, joiden perusteella tehtiin suunnitelmat ja vaihtoehdot yhtenäistämiselle.
Katujen talvihoidon yhtenäisen laatutason kannalta tärkeimmille toimenpiteille, lumen auraukselle, sohjon poistolle ja polanteen poistolle, saatiin määritettyä uudet yhtenäiset laatuvaatimukset. Muiden talvihoidon toimenpiteiden osalta päätettiin ottaa käyttöön Oulun uusimmissa alueurakoissa käytetyt laatuvaatimukset. Oulun yhdyskuntalautakunta hyväksyi tässä työssä esitetyt katujen talvihoidon yhtenäiset laatuvaatimukset kokouksessaan 22.1.2013 ja ne otetaan urakoittain käyttöön viimeistään 1.10.2016 mennessä.
Ulkovalaistuksen käytön yhtenäistäminen osoittautui työn edetessä monimutkaiseksi asiaksi ja päätettiin, että tämä työ toimii esiselvityksenä myöhemmin tehtävää yhtenäistämissuunnitelmaa varten. Sammuttamalla ulkovalaistus arkiöiksi saadaan huomattavia säästöjä, mutta sammutusten laajamittaisella käyttöönotolla on myös huonoja puolia tienkäyttäjien kannalta. Tämän työn perusteella katuvalojen arkiyösammutuksia voidaan pitää hyvänä säästökohteena ja siitä on hyviä kokemuksia osassa yhdistyneistä kunnista.