Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Simulaatioharjoittelun merkitys sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön taitojen oppimisessa : kirjallisuuskatsaus

Lavola, Nora (2013)

 
Avaa tiedosto
SIMU.pdf (214.6Kt)
Lataukset: 


Lavola, Nora
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107626
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Teho-Pro hanketta joka kuuluu Metropolia ammattikorkeakoulujen Oppimisympäristöt - hankkeeseen. Hankkeen tarkoitus on kehittää Metropolia Ammattikorkeakoulun Terveys- ja hoitoalan opetusta oppimisympäristöjen näkökulmasta.

Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli kuvata kuinka simulaatioharjoitus tukee sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön taitojen oppimista ja millaiseksi sairaanhoitajaopiskelijat kokevat potilassimulaatioharjoituksen. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön taidot kehittyvät potilassimulaatio-harjoituksessa.

Opinnäytetyössä käytetty aineisto on koottu kirjallisuuskatsauksella ja aineisto on analysoitu induktiivisella sisällönanalyysillä. Aineistona käytettiin pääosin ulkomaisia tutkimuksia ja kohteena tutkimuksissa olivat sairaanhoidon opiskelijat.

Tutkimuksista voitiin todeta, että potilassimulaatioharjoitus tuki sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitotyön taitojen oppimista. Sekä hoitotyön kliiniset taidot että vuorovaikutus-, yhteistyö- ja päätöksentekotaidot kehittyivät. Sairaanhoitajaopiskelijat kokivat harjoittelun simulaatiossa hyödylliseksi, opettavaiseksi ja he kokivat saavansa harjoituksesta varmuutta ja luottamusta omiin taitoihinsa. Simulaatioharjoituksen koettiin yhdistävän teoriaa ja käytäntöä ja antavan valmiuksia oikeaan hoitotyöhön. Tuloksista ilmeni myös, että potilassimulaatioharjoitusta oli opiskelijoiden mielestä liian vähän ja sitä haluttaisiin lisää hoitotyön opetukseen.

Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää pohdittaessa potilassimulaatioharjoitusten määrää sairaanhoitajakoulutuksessa hoitotyön opetuksessa.

Vaikka tutkimukset osoittivatkin potilassimulaatioharjoituksen tukevan sairaanhoitajaopiskelijoiden taitojen oppimista, lisätutkimuksia tarvitaan vielä. Enemmän laadullisia tutkimuksia kaivataan, jotta voidaan todentaa simulaatioharjoituksen todellinen hyöty verrattuna perinteisiin hoitotyön opetusmenetelmiin.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste