dc.contributor.author | Kankainen, Alina | |
dc.contributor.author | Koistinen, Jaana | |
dc.contributor.author | Lappi, Tiina | |
dc.date.accessioned | 2013-05-13T05:24:52Z | |
dc.date.available | 2013-05-13T05:24:52Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201305087264 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/57977 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyössä tutkittiin lasten syrjäytymistä vertaisryhmästä ja sen ennaltaehkäisyä päivähoidossa. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda päivähoidon työyhteisölle kehitysideoita, joiden pohjalta työntekijät voivat ehkäistä lasten vertaisryhmästä syrjäytymistä jo varhaisessa vaiheessa. Tutkimusongelmana oli ”Miten lasten vertaisryhmästä syrjäytymistä voidaan ennaltaehkäistä?”.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa päiväkodin työntekijää. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvalitatiivinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmäksi teemahaastattelu. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Sisällönanalyysin pohjalta tehtiin johtopäätökset tutkimuskysymyksiin peilaten.
Vertaisryhmästä syrjäytymisen riskitekijöitä ilmeni haastattelujen perusteella päiväkodissa paljon ja jopa enemmän kuin ennen. Haastattelujen mukaan erityistä tukea tarvitsevat lapset voivat helpommin altistua vertaisryhmästä syrjäytymiselle. Lapsilla, jotka ovat vaarassa syrjäytyä vertaisryhmästään, on usein negatiivinen minäkäsitys sekä heikko itsetunto. Vertaisryhmästä syrjäytymisellä voi olla hyvin laaja-alaisia ja kauaskantoisia vaikutuksia. Haastattelujen ja teoriatiedon pohjalta voidaan päätellä myös, että vertaisryhmästä syrjäytymisen ennaltaehkäisyn keinot voidaan jakaa yksilöön, lapsiryhmään, kasvatuskumppanuuteen ja työyhteisöön liittyviin tekijöihin. Johtopäätösosiossa on konkreettisia esimerkkejä vertaisryhmästä syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn. Mahdollisiksi jatkotutkimusaiheiksi nousivat toiminnallinen lapsen itsetuntoa tai sosiaalisia taitoja vahvistava pienryhmätoiminta, päivähoidon kasvatushenkilöstön havainnointi lasten välisen vertaisvuorovaikutuksen edistämisen näkökulmasta tai lasten näkökulman tutkiminen vertaisvuorovaikutuksesta.
Raportti sisältää teoriaa vertaisryhmästä syrjäytymisestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. Siinä käsitellään yleisesti syrjäytymiskäsitettä, lasten sosiaalista kehitystä ja vertaisryhmän merkitystä lapselle, vertaisryhmästä syrjäytymistä sekä sen ennaltaehkäisyä. Tutkimuksen kulku -osiossa kerrotaan yksityiskohtaisesti tutkimuksen eri vaiheet. Lisäksi tuodaan esille tutkimuksen tulokset ja johtopäätökset sekä pohditaan tutkimuksen luotettavuutta ja eettisyyttä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to study social exclusion of children and its prevention in day care. The purpose was to create improvement ideas for a day care work community, which can be used to prevent social exclusion from peer groups already in early stages. The research problem was “how social exclusion of children can be prevented?”
The research material was collected by interviewing eight workers of the day-care center. The qualitative research was chosen as the research method and the material collection method was theme interview, because it was the most suitable for the research subject. Interview material was analyzed with theory directional analysis of the content. Conclusions were made based on the analysis of the content reflecting the research questions.
Based on the interviews of this research it can be inferred that social exclusion of children occurs in the action of day care. There exists lots of risk factors of social exclusion from peer groups and those are more frequent nowadays than before. According to the interviews particular support is needed for children, who can be easily exposed to social exclusion. Children, who have a risk of social exclusion, often have a negative self-image and poor self-esteem. Social exclusion from the peer group can have very all-round and far-reaching effects. Based on the interviews and theory it can be concluded that means of prevention of social exclusion from the peer group can be shared by individual, child group, parenting partnership and work community factors. There are concrete examples of preventing social exclusion from the peer group in the conclusion part. Possible follow-up research themes arose during the study. One was a functional small group work, which promotes children’s self-esteem or social skills. The others were day care personnel’s observation of peer group interaction between children from a promotional perspective or research from the child perspective of peer group interaction.
The report includes theory about social exclusion from the peer group and its factors. General concepts of social exclusion, social development of children, meaning of peer group for children, social exclusion from the peer group and prevention of it are discussed in the report. Different phases of research are explained in the methods part of the research. Also results, conclusions and considerations of reliability and ethicalness of this research are reported. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | "Ollaan herkällä korvalla ja silmällä" : Päiväkodin henkilökunnan kokemuksia lasten vertaisryhmästä syrjäytymisestä ja sen ennaltaehkäisystä | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/1753 | |
dc.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.ysa | lapset | |
dc.subject.ysa | syrjäytyminen | |
dc.subject.ysa | päivähoito | |
dc.contributor.organization | Savonia-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | syrjäytyminen | |
dc.subject.keyword | vertaisryhmä | |
dc.subject.keyword | psykososiaalinen kehitys | |
dc.subject.keyword | negatiivisen vuorovaikutuksen kehäprosessi | |
dc.subject.specialization | Varhaiskasvatus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |