Hoidon laatu Veikkolassa omaisten ja hoitohenkilöstön kokemana
Niemelä, Pirjo; Help-Väänänen, Tarja; Kärkkäinen, Riitta (2013)
Niemelä, Pirjo
Help-Väänänen, Tarja
Kärkkäinen, Riitta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305117793
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hoidon laatua omaisten ja hoitohenkilöstön kokemana vanhusten pitkäaikaisosastolla Veikkolassa. Tavoitteena oli selvittää toteutuuko asiakaslähtöisyys hoidossa. Omaisten ja hoitohenkilöstön mielipiteet ovat tärkeitä hoidon laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina. Opinnäytetyön analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällön- analyysiä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Viisi omaista ja viisi henkilökunnan edustajaa haastateltiin erillisinä ryhminä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan päätellä, että asiakaslähtöisyys toteutuu Veikkolassa, koska asiakkaiden tarpeet ja toiveet huomioidaan hoidossa. Hyvää hoitoa on puhtaus ja asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen. Kehitettävää hoidossa on virikkeiden lisääminen. Omaisten mielestä hoitohenkilökuntaa on liian vähän. Hoitohenkilöstön mielestä sijaisten puute kuormittaa työtä. Hoitohenkilöstö koki tilat ahtaiksi. Ruoka koettiin tuoksuttomaksi ja mauttomaksi. Yksityisyyttä heikensi kahden hengen huoneessa asuminen. Omaisten kanssa tehtävä yhteistyö koettiin tärkeäksi ja yhteisiä hoitopalavereita toivottiin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä Veikkolan hoitoa. Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää muutaman vuoden kuluttua, onko hoidon laatu parantunut.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin hoidon laatua omaisten ja hoitohenkilöstön kokemana vanhusten pitkäaikaisosastolla Veikkolassa. Tavoitteena oli selvittää toteutuuko asiakaslähtöisyys hoidossa. Omaisten ja hoitohenkilöstön mielipiteet ovat tärkeitä hoidon laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyö on laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluina. Opinnäytetyön analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällön- analyysiä. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Viisi omaista ja viisi henkilökunnan edustajaa haastateltiin erillisinä ryhminä.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan päätellä, että asiakaslähtöisyys toteutuu Veikkolassa, koska asiakkaiden tarpeet ja toiveet huomioidaan hoidossa. Hyvää hoitoa on puhtaus ja asiakkaan toimintakyvyn ylläpitäminen. Kehitettävää hoidossa on virikkeiden lisääminen. Omaisten mielestä hoitohenkilökuntaa on liian vähän. Hoitohenkilöstön mielestä sijaisten puute kuormittaa työtä. Hoitohenkilöstö koki tilat ahtaiksi. Ruoka koettiin tuoksuttomaksi ja mauttomaksi. Yksityisyyttä heikensi kahden hengen huoneessa asuminen. Omaisten kanssa tehtävä yhteistyö koettiin tärkeäksi ja yhteisiä hoitopalavereita toivottiin.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää kehittäessä Veikkolan hoitoa. Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää muutaman vuoden kuluttua, onko hoidon laatu parantunut.