dc.contributor.author | Hanhikoski, Oskari | |
dc.date.accessioned | 2013-05-13T08:12:01Z | |
dc.date.available | 2013-05-13T08:12:01Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201305117750 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/58060 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni kertoo John Cagen teoksen Ryoanji valmistamisesta esitykseen. Metropo-lia Ammattikorkeakoulun konsertti, jossa teos esitettiin, oli osa Musica Nova -festivaalia, joka on nykymusiikkiin keskittynyt festivaali. Opinnäytetyö on kirjoitettu suurimmaksi osaksi omasta, kontrabasistin näkökulmasta ja siinä pohditaan, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia Ryoanji tarjoaa kontrabasistille.
Opinnäytetyö jakautuu kahteen osaan, joista ensimmäisessä tutustutaan John Cageen henkilönä sekä Ryoanji-sävellyksen taustoihin. Kappaleen kontrabassostemma antaa mahdollisuudet monenlaisiin lähestymistapoihin ja tavoitteenani oli, että Cagen elämän ja kappaleen taustan selvittäminen auttaisivat kappaleen lähestymisessä.
Opinnäytetyön toisessa osiossa kerron, minkälaisia valintoja tein itse soiton suhteen. Koska teos on tunnelmaltaan niin vahva, tutkin paljon kontrabasson erilaisia soittotapoja ja muita sävyjä. Näiden lisäksi kerron teknisistä ongelmista ja harjoitusprosessista opinnäytetyön jälkipuoliskolla. | fi |
dc.description.abstract | My final project examines John Cage’s composition Ryoanji and how we prepared it for a concert. The concert was part of the Musica Nova Helsinki Festival, which introduces new music. The performers are studying at Metropolia University of Applied Sciences. In the project report, I describe the rehearsal process from my own point of view as a double bassist and discuss the possibilities Ryoanji offers for a musician.
My report contains two parts. The first one introduces John Cage and the story behind Ryoanji. The double bass part of the piece allows multiple artistic approaches to the com-position. I wanted to gain an insight into Cage and Ryoanji to make a good rendition of the piece.
In the second part I discuss the choices I made when planning how to play Ryoanji. I did a lot of research on alternative sounds and playing styles, because the mood of the compo-sition is so important. In the end I report on the technical challenges and the rehearsal pro-cess. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | John Cage: Ryoanji : Basistin sukellus kivipuutarhaan | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/201 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | John Cage | |
dc.subject.keyword | kontrabasso | |
dc.subject.keyword | nykymusiikki | |
dc.subject.specialization | musiikkipedagogi | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Musiikki | |