Grafiikan ohjaus Vizrt-järjestelmässä
Makkonen, Jani (2013)
Makkonen, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305056289
Tiivistelmä
Ensin työssä esitellään Vizrt-järjestelmän eri osat eli Content Pilot, Viz Artist, Viz Template Wizards ja Viz Engine. Content Pilot on sapluunoiden käyttämiseen tarkoitettu sovellus. Viz Artist taas on grafiikan tekemiseen tarkoitettu sovellus. Template Wizardilla tehdään sapluunoita ja Viz Enginessä toistetaan valmiit scenet eli näytetään grafiikka.
Sitten käydään läpi mitä grafiikan ohjaaminen tarkoittaa, kerrotaan mitä scenet ja sapluunat ovat ja kerrotaan mitä ovat sapluunoiden variaatiot ja miten ohjausliitännäiset toimivat.
Sitten kerrotaan millaista ohjelmointia Vizrt järjestelmään voi tehdä. Ohjelmointia voi tehdä sapluunoihin, enginelle voi antaa komentokäskyjä ja Viz Artistiin voi ohjelmoida sen omalla skriptikielellä Viz Scriptillä.
Tämän jälkeen mennään Viz Script -kielen yksityiskohtiin. Käydään läpi kielen rakenne ja proseduurit mitä se sisältää. Lisäksi tutustutaan kosketusnäytön käyttöön Vizrt-maailmassa.
Lopuksi tutustutaan työn fyysiseen osaan eli modulaariseen malliin usein koodiesimerkein. Modulaarisen mallin idea on näyttää erilaista dataa graafisessa muodossa. Vaihtoehtoihin kuuluvat piirakka-, käyrä- ja pylväsgrafiikka sekä koko ruudun kuvat. Käyttäjä voi syöttää arvot ja jaksottaa grafiikoita suoraan sapluunasta käsin. Tämän mahdollistaa kahta kerrosta käyttävä malli, jossa keskimmäisellä graafisella kerroksella oleva master scene ohjaa etummaisella kerroksella olevia lapsi-scenejä.
Sitten käydään läpi mitä grafiikan ohjaaminen tarkoittaa, kerrotaan mitä scenet ja sapluunat ovat ja kerrotaan mitä ovat sapluunoiden variaatiot ja miten ohjausliitännäiset toimivat.
Sitten kerrotaan millaista ohjelmointia Vizrt järjestelmään voi tehdä. Ohjelmointia voi tehdä sapluunoihin, enginelle voi antaa komentokäskyjä ja Viz Artistiin voi ohjelmoida sen omalla skriptikielellä Viz Scriptillä.
Tämän jälkeen mennään Viz Script -kielen yksityiskohtiin. Käydään läpi kielen rakenne ja proseduurit mitä se sisältää. Lisäksi tutustutaan kosketusnäytön käyttöön Vizrt-maailmassa.
Lopuksi tutustutaan työn fyysiseen osaan eli modulaariseen malliin usein koodiesimerkein. Modulaarisen mallin idea on näyttää erilaista dataa graafisessa muodossa. Vaihtoehtoihin kuuluvat piirakka-, käyrä- ja pylväsgrafiikka sekä koko ruudun kuvat. Käyttäjä voi syöttää arvot ja jaksottaa grafiikoita suoraan sapluunasta käsin. Tämän mahdollistaa kahta kerrosta käyttävä malli, jossa keskimmäisellä graafisella kerroksella oleva master scene ohjaa etummaisella kerroksella olevia lapsi-scenejä.