Asenne 2014 -mallisto : Kaupallistaminen mallistosuunnittelussa
Wuotila, Monna (2013)
Wuotila, Monna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138211
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella Asia Promo -yrityksen Asenne-brändille 2014 miestenvaatemallisto. Mallisto julkaistaan kerran vuodessa ja se myydään kesämallistojen ajankohtana. Malliston tavoite on toteuttaa ensisijaisesti kevät-kesä-sesongin kysyntä, mutta sen tulisi olla ajankohtainen myös syksy-talvi-sesongilla. Toisena tavoitteena on tutkia brändin asemaa ja kaupallisuuden vahvistamiskeinoja suunnittelun avulla.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kaupallistamiskeinoja tutkittiin sisäisen ja ulkoisen benchmarkingin avulla. Sisäisessä benchmarkingissa tutkittiin vuosien 2012 ja 2013 mallistojen kaupallista menestymistä tuotteittain. Ulkoisessa benchmarkingissa Asenne-brändiä vertailtiin samantyyppisiin kansainvälisiin brändeihin.
Vertailututkimuksen jälkeen tutkittiin suunnitteluprosessia kaupallistamiskeinojen näkökulmasta. Trendiennusteita, kaupallista suunnittelua, brändäyksen keinoja sekä cool huntingia käytettiin tapoina havaita ja kerätä tietoa. Myös edellisten mallistojen kokemukset olivat tärkeitä lähteitä suunnitteluprosessissa. Läpikäytäviä aiheita ovat tiedonkeruu, malliston koko, teema, väri- ja materiaalivalinnat sekä tuotteet.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mallisto, joka on kaupallisesti kilpailukykyinen kuvaten Asenne-brändin imagoa sekä tietopaketti kaupallisuuden lisäämistä koskevista keinoista yrityksen tarpeeseen. Opinnäytetyön päätavoitteen toteuttanut mallisto valmistui aikataulussa ja siitä ryhdytään valmistuttamaan mallikappaleita sekä myyntimallistoa. Opinnäytetyö sisältää teemakuvauksen, moodboardin, mallisto- ja värikartan.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Kaupallistamiskeinoja tutkittiin sisäisen ja ulkoisen benchmarkingin avulla. Sisäisessä benchmarkingissa tutkittiin vuosien 2012 ja 2013 mallistojen kaupallista menestymistä tuotteittain. Ulkoisessa benchmarkingissa Asenne-brändiä vertailtiin samantyyppisiin kansainvälisiin brändeihin.
Vertailututkimuksen jälkeen tutkittiin suunnitteluprosessia kaupallistamiskeinojen näkökulmasta. Trendiennusteita, kaupallista suunnittelua, brändäyksen keinoja sekä cool huntingia käytettiin tapoina havaita ja kerätä tietoa. Myös edellisten mallistojen kokemukset olivat tärkeitä lähteitä suunnitteluprosessissa. Läpikäytäviä aiheita ovat tiedonkeruu, malliston koko, teema, väri- ja materiaalivalinnat sekä tuotteet.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi mallisto, joka on kaupallisesti kilpailukykyinen kuvaten Asenne-brändin imagoa sekä tietopaketti kaupallisuuden lisäämistä koskevista keinoista yrityksen tarpeeseen. Opinnäytetyön päätavoitteen toteuttanut mallisto valmistui aikataulussa ja siitä ryhdytään valmistuttamaan mallikappaleita sekä myyntimallistoa. Opinnäytetyö sisältää teemakuvauksen, moodboardin, mallisto- ja värikartan.