Toverikoiratoimintaa lapsiperheille : Eläinavusteista toimintaa sosiaalipedagogisesti
Kauppinen, Riitta; Matkaniemi, Mirva (2013)
Kauppinen, Riitta
Matkaniemi, Mirva
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148329
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin eläinavusteista toimintaa lastensuojelun ja perhetyön menetelmäksi. Tavoitteena oli kehittää uutta perhelähtöistä työmuotoa yläsavolaisille lapsiperheille. Eläinavusteisuutta toteutettiin järjestämällä Toverikoiratoimintaa iisalmelaisille perheille vertaisryhmätoimintana. Jokaisella toimintakerralla oli mukana toverikoira(t). Toverikoirat ovat toisen opinnäytetyön tekijän Mirva Matkaniemen omistamia.
Toverikoiratoiminnan kehittämistyö perustuu sosiaalipedagogiseen viitekehykseen, jossa keskeistä on osallistujien aktivointi ja innostaminen oman elämänsä arjessa. Perheet voivat yhteistoiminnassa jakaa innostustaan yhteisestä kiinnostuksenkohteestaan. Lisäksi Toverikoiratoiminnassa korostui toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja elämyksellisyys sekä varhainen tukeminen. Toiminnassa harjoiteltiin koiranlukutaitoja, sillä eleitä ja ilmeitä tulkittaessa ihmisen on mahdollista peilata
omia tunteitaan koiran avulla. Ryhmässä vaalittiin iloa tuottavaa läsnäoloa, kokemusten jakamista ja muistojen tallentamista.
Opinnäytetyöllä edistettiin lapsiperheiden hyvinvointia ja tehtiin näkyväksi vaihtoehtoisia tapoja toimia koiran kanssa. Tutkimuskysymyksiämme olivat ”Mikä on eläinavusteisuuden merkitys hyvinvoinnin edistäjänä?”, ”Voiko eläinavusteista koiratoimintaa kehittää lastensuojelun ja perhetyön menetelmäksi?” ja ”Millaiset ryhmätoiminnan sisällöt soveltuvat vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen edistämiseen koiran avulla?” Perheenjäsenet osallistettiin liikkumaan, leikkimään, tutkivaan oppimiseen sekä taiteelliseen työskentelyyn koiran avulla. Koiran positiivinen vaikutus hyvinvointiin oli nähtävissä jo lyhyen ryhmäkokeilun aikana. Havainnoinnin ja saatujen palautteiden myötä todettiin hyöty, jota eläinavusteisuus voi parhaimmillaan saavuttaa.
Toverikoiratoiminnassa sovellettiin perhetyön menetelmiä lapsilähtöisesti. Hyvinvoinnin ja arjen tukemisella edistettiin yhteistoiminnallisuutta ja vuorovaikutusta lapsen ja vanhemman välille. Lisäksi edistettiin vanhemmuuden tukemista. Toiminta soveltuu hyvin uudeksi vaihtoehtoiseksi lastensuojelun ja perhetyön työmuodoksi. Opinnäytetyön tuotoksena kehitimme menetelmäoppaan Toverikoiratoiminnasta, jossa kuvataan Toverikoiraryhmän sisältöä.
Toverikoiratoiminnan kehittämistyö perustuu sosiaalipedagogiseen viitekehykseen, jossa keskeistä on osallistujien aktivointi ja innostaminen oman elämänsä arjessa. Perheet voivat yhteistoiminnassa jakaa innostustaan yhteisestä kiinnostuksenkohteestaan. Lisäksi Toverikoiratoiminnassa korostui toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja elämyksellisyys sekä varhainen tukeminen. Toiminnassa harjoiteltiin koiranlukutaitoja, sillä eleitä ja ilmeitä tulkittaessa ihmisen on mahdollista peilata
omia tunteitaan koiran avulla. Ryhmässä vaalittiin iloa tuottavaa läsnäoloa, kokemusten jakamista ja muistojen tallentamista.
Opinnäytetyöllä edistettiin lapsiperheiden hyvinvointia ja tehtiin näkyväksi vaihtoehtoisia tapoja toimia koiran kanssa. Tutkimuskysymyksiämme olivat ”Mikä on eläinavusteisuuden merkitys hyvinvoinnin edistäjänä?”, ”Voiko eläinavusteista koiratoimintaa kehittää lastensuojelun ja perhetyön menetelmäksi?” ja ”Millaiset ryhmätoiminnan sisällöt soveltuvat vanhemman ja lapsen välisen vuorovaikutuksen edistämiseen koiran avulla?” Perheenjäsenet osallistettiin liikkumaan, leikkimään, tutkivaan oppimiseen sekä taiteelliseen työskentelyyn koiran avulla. Koiran positiivinen vaikutus hyvinvointiin oli nähtävissä jo lyhyen ryhmäkokeilun aikana. Havainnoinnin ja saatujen palautteiden myötä todettiin hyöty, jota eläinavusteisuus voi parhaimmillaan saavuttaa.
Toverikoiratoiminnassa sovellettiin perhetyön menetelmiä lapsilähtöisesti. Hyvinvoinnin ja arjen tukemisella edistettiin yhteistoiminnallisuutta ja vuorovaikutusta lapsen ja vanhemman välille. Lisäksi edistettiin vanhemmuuden tukemista. Toiminta soveltuu hyvin uudeksi vaihtoehtoiseksi lastensuojelun ja perhetyön työmuodoksi. Opinnäytetyön tuotoksena kehitimme menetelmäoppaan Toverikoiratoiminnasta, jossa kuvataan Toverikoiraryhmän sisältöä.