Osallistava suun terveyttä edistävä tapahtuma Nilsiän alakoulun 6.-luokkalaisille
Tuppurainen, Senja; Heikkinen, Elina (2013)
Tuppurainen, Senja
Heikkinen, Elina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148288
Tiivistelmä
Suomalaisten varhaisnuorten puutteellinen suun omahoito ja huonontuneet ravintotottumukset altistavat yhä enemmän hampaiden reikiintymiselle. Kouluissa annettavan suun terveyttä edistävän toiminnan tavoitteena on vahvistaa nuorten suun omahoidon valmiuksia ja saada heidät ymmärtämään oma vastuunsa suunsa terveydestä. Jo nuoruudessa omaksutut hyvät suun terveystottumukset ehkäisevät tehokkaasti suun sairauksia.
Varhaisnuoria voi olla vaikea saada kiinnostumaan suun terveyteen liittyvistä asioista, jolloin yhtenä moti-voinnin keinona voidaan käyttää osallistavaa toimintaa. Kun nuoret saavat osallistua suun terveyttä edistävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen, heidän sitoutumisensa suun omahoitoon ja siihen liittyvien tietojen ja taitojen omaksuminen on aikaisempaa parempaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa osallistava suun terveyttä edistävä tapahtuma Nilsiän alakoulun 6.-luokkalaisille. Tavoitteena oli parantaa 6.-luokkalaisten valmiuksia suun terveyteen liittyvissä asioissa. Lisäksi tavoitteena oli, että suun terveydenhoidon työntekijät rohkaistuisivat käyttämään aikaisempaa enemmän osallistavia menetelmiä suun terveyden edistämisen apuna.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa jaettiin 49 oppilasta opettaja-ryhmään ja oppilas-ryhmään. Opettaja-ryhmä suunnitteli ja toteutti suun terveyteen liittyviä esityksiä oppilas-ryhmälle. Suunnitteluun oli varattu kaksi ensimmäistä päivää ja esityksiä toteutettiin kolmantena päivänä. Toteutuksessa käytettiin Learning Cafe -oppimismenetelmää ensimmäisenä päivänä, jolloin opettaja-ryhmän tarkoituksena oli tutustua esitettäviin aiheisiin.
Tapahtuman onnistumista arvioitiin palautteiden perusteella. Opettaja-ryhmä piti toteutustapaa mielekkäänä, koska he saivat itse osallistua esityksien tekoon ja niiden pitämiseen. Oppilas-ryhmä piti opettaja-ryhmän esityksiä mielenkiintoisempana kuin suun terveydenhoidon työntekijän pitämiä tilaisuuksia. Työn tilaaja ja yhteistyökumppani koki oppilaita osallistavan toteutustavan käyttökelpoiseksi.
Suun terveyden edistämisessä on perusteltua käyttää yhä enemmän varhaisnuoria osallistavia menetelmiä. Ollessaan mukana toteutuksessa, nuoret kokevat asiat enemmän omikseen ja oppivat samalla suun tervey-destä toiminnan kautta.
Varhaisnuoria voi olla vaikea saada kiinnostumaan suun terveyteen liittyvistä asioista, jolloin yhtenä moti-voinnin keinona voidaan käyttää osallistavaa toimintaa. Kun nuoret saavat osallistua suun terveyttä edistävän toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen, heidän sitoutumisensa suun omahoitoon ja siihen liittyvien tietojen ja taitojen omaksuminen on aikaisempaa parempaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa osallistava suun terveyttä edistävä tapahtuma Nilsiän alakoulun 6.-luokkalaisille. Tavoitteena oli parantaa 6.-luokkalaisten valmiuksia suun terveyteen liittyvissä asioissa. Lisäksi tavoitteena oli, että suun terveydenhoidon työntekijät rohkaistuisivat käyttämään aikaisempaa enemmän osallistavia menetelmiä suun terveyden edistämisen apuna.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa jaettiin 49 oppilasta opettaja-ryhmään ja oppilas-ryhmään. Opettaja-ryhmä suunnitteli ja toteutti suun terveyteen liittyviä esityksiä oppilas-ryhmälle. Suunnitteluun oli varattu kaksi ensimmäistä päivää ja esityksiä toteutettiin kolmantena päivänä. Toteutuksessa käytettiin Learning Cafe -oppimismenetelmää ensimmäisenä päivänä, jolloin opettaja-ryhmän tarkoituksena oli tutustua esitettäviin aiheisiin.
Tapahtuman onnistumista arvioitiin palautteiden perusteella. Opettaja-ryhmä piti toteutustapaa mielekkäänä, koska he saivat itse osallistua esityksien tekoon ja niiden pitämiseen. Oppilas-ryhmä piti opettaja-ryhmän esityksiä mielenkiintoisempana kuin suun terveydenhoidon työntekijän pitämiä tilaisuuksia. Työn tilaaja ja yhteistyökumppani koki oppilaita osallistavan toteutustavan käyttökelpoiseksi.
Suun terveyden edistämisessä on perusteltua käyttää yhä enemmän varhaisnuoria osallistavia menetelmiä. Ollessaan mukana toteutuksessa, nuoret kokevat asiat enemmän omikseen ja oppivat samalla suun tervey-destä toiminnan kautta.