Kille-Kissan kaupunkiseikkailu : Lasten lautapelin visuaalisen ilmeen toteuttaminen
Räsänen, Hanna (2013)
Räsänen, Hanna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127847
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on lasten Kemi-aiheisen lautapelin kuvittaminen. Pelin tilaaja on Kemin Lastenkulttuurikeskus. Teemana pelissä on Kemin erilaisiin kulttuurikohteisiin tutustuminen. Opinnäytetyössäni tutkin, mitä asioita on otettava huomioon, jotta pelin visuaalinen ilme olisi tarkoituksenmukainen kun kuvitetaan sekä oppimis- että viihtymistarkoitukseen suunniteltua peliä melko laajalle kohderyhmälle, 5–12-vuotiaille lapsille.
Kuvittamisen ja pelin ideoimisen taustaksi olen tarkastellut pääasiallisesti kasvatuspsykologisia ja kuvan suunnittelua käsitteleviä lähteitä lapsesta kuvan havainnoijana ja kokijana sekä leikin ja pelien merkityksestä lapsen oppimisessa. Lisäksi olen ottanut selvää lastenkulttuuritoiminnan tavoitteista ja merkityksestä Kemissä. Hyödynsin näitä tietoja peliä kuvittaessani.
Pelin kuvitettu osuus käsittää pelilaudan, kysymys- ja tehtäväkortit sekä kotelon. Lisäksi peliin kuuluu noppa ja peliohjeet. Kuvittamisessa olen käyttänyt Adoben Illustrator- ja Photoshop-ohjelmia ja taittamisessa InDesignia. Peli painetaan myöhemmin tilaajan toimesta.
Työprosessin aikana opin huomioimaan kohderyhmän ja tekemään tarkoitukseen soveltuvaa käyttökuvaa. Lisäksi opin väriprofiilin merkityksestä digitaalisessa kuvittamisessa. Pelin kehitys jatkuu kevään ja kesän 2013 aikana.
Kuvittamisen ja pelin ideoimisen taustaksi olen tarkastellut pääasiallisesti kasvatuspsykologisia ja kuvan suunnittelua käsitteleviä lähteitä lapsesta kuvan havainnoijana ja kokijana sekä leikin ja pelien merkityksestä lapsen oppimisessa. Lisäksi olen ottanut selvää lastenkulttuuritoiminnan tavoitteista ja merkityksestä Kemissä. Hyödynsin näitä tietoja peliä kuvittaessani.
Pelin kuvitettu osuus käsittää pelilaudan, kysymys- ja tehtäväkortit sekä kotelon. Lisäksi peliin kuuluu noppa ja peliohjeet. Kuvittamisessa olen käyttänyt Adoben Illustrator- ja Photoshop-ohjelmia ja taittamisessa InDesignia. Peli painetaan myöhemmin tilaajan toimesta.
Työprosessin aikana opin huomioimaan kohderyhmän ja tekemään tarkoitukseen soveltuvaa käyttökuvaa. Lisäksi opin väriprofiilin merkityksestä digitaalisessa kuvittamisessa. Pelin kehitys jatkuu kevään ja kesän 2013 aikana.