Pohjoisen kätkevät maisemat : Tunnelmamaisema kertamaalausmenetelmällä
Mäkitalo, Tiina (2013)
Mäkitalo, Tiina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148352
Tiivistelmä
Tutkin, miten voin hyödyntää kertamaalaustekniikkaa tunnelmamaiseman maalauksessa öljyväreillä ja millä visuaalisilla keinoilla tunnelmaa pystytään vä-littämään
katsojalle.
Työni kirjallisessa osassa käsittelen ensimmäiseksi öljyvärien historiaa ja miten öljyväreillä työskennellessä olisi hyvä edetä kertamaalauksessa. Käyn läpi maisemamaalauksen, ulkoilmamaalauksen, realismin ja impressionismin lähtökohtia ja historiaa, ennen kuin siirryn käsittelemään niiden pohjalta kehittynyttä pohjoismaista tunnelmamaisemaa. Tutkin, mitä tyylikeinoja taiteilijat ovat käyttäneet tunnelman esiin tuomiseen maalauksissaan. Käyn läpi kuuden pohjoismaisen taiteilijan tunnelmamaisemaksi miellettyä maalausta, yritän määritellä, millä tekniikalla ne on työstetty ja mitä tunnelman luomisen keinoja niissä on hyödynnetty. Selostan kolmen kertamaalaustekniikalla työstämäni kuvan työvaiheet ja keinot, joilla pyrin tunnelman esiin tuomiseen.
Teososani analyysissä pohdin, miten kertamaalaustekniikka soveltuu tunnelmamaiseman luomiseen ja miten onnistuin välittämään tunnelmaa teoksissani. Käytin päälähteenä näyttelyjulkaisua, Luonnon lumo, joka käsittelee pohjoismaista maisemamaalausta vuosina 1840–1910.
Kertamaalausmenetelmä on liian rajoittava tekniikka tunnelmamaiseman luomisessa, jos siitä ei osaa joustaa tarvittaessa. Tarkastelemissani tunnelmamaisemissa tekniikoita oli käytetty yhdistellen niitä tarpeen ja tavoitteen mukaan. Kuvan voi toteuttaa suu-rimmaksi osaksi kertamaalauksena, mutta jos tarve vaatii, voisi työhön lisätä yksityiskohtia työn kuivuttua. Epämääräisen ja yksityiskohtaisen maalausjäljen yhdistely kuitenkin onnistuu myös kertamaalauksena, kunhan työ suunnitellaan hyvin etukäteen, maalauksessa edetään järjestelmällisesti ja taiteilija on tarpeeksi harjaantunut kyseisessä tekniikassa.
katsojalle.
Työni kirjallisessa osassa käsittelen ensimmäiseksi öljyvärien historiaa ja miten öljyväreillä työskennellessä olisi hyvä edetä kertamaalauksessa. Käyn läpi maisemamaalauksen, ulkoilmamaalauksen, realismin ja impressionismin lähtökohtia ja historiaa, ennen kuin siirryn käsittelemään niiden pohjalta kehittynyttä pohjoismaista tunnelmamaisemaa. Tutkin, mitä tyylikeinoja taiteilijat ovat käyttäneet tunnelman esiin tuomiseen maalauksissaan. Käyn läpi kuuden pohjoismaisen taiteilijan tunnelmamaisemaksi miellettyä maalausta, yritän määritellä, millä tekniikalla ne on työstetty ja mitä tunnelman luomisen keinoja niissä on hyödynnetty. Selostan kolmen kertamaalaustekniikalla työstämäni kuvan työvaiheet ja keinot, joilla pyrin tunnelman esiin tuomiseen.
Teososani analyysissä pohdin, miten kertamaalaustekniikka soveltuu tunnelmamaiseman luomiseen ja miten onnistuin välittämään tunnelmaa teoksissani. Käytin päälähteenä näyttelyjulkaisua, Luonnon lumo, joka käsittelee pohjoismaista maisemamaalausta vuosina 1840–1910.
Kertamaalausmenetelmä on liian rajoittava tekniikka tunnelmamaiseman luomisessa, jos siitä ei osaa joustaa tarvittaessa. Tarkastelemissani tunnelmamaisemissa tekniikoita oli käytetty yhdistellen niitä tarpeen ja tavoitteen mukaan. Kuvan voi toteuttaa suu-rimmaksi osaksi kertamaalauksena, mutta jos tarve vaatii, voisi työhön lisätä yksityiskohtia työn kuivuttua. Epämääräisen ja yksityiskohtaisen maalausjäljen yhdistely kuitenkin onnistuu myös kertamaalauksena, kunhan työ suunnitellaan hyvin etukäteen, maalauksessa edetään järjestelmällisesti ja taiteilija on tarpeeksi harjaantunut kyseisessä tekniikassa.