Digitaalisen sisällön luonti ja jakelukanavat : Sovelluskauppojen tutkinta & sovelluksen kääntäminen tablet -alustoille
Bomström, Jari-Pekka; Häkkinen, Niina; Turja, Tanja (2013)
Bomström, Jari-Pekka
Häkkinen, Niina
Turja, Tanja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305107595
Tiivistelmä
Opinnäytetyönämme on tutkia, mitä toimenpiteitä vaaditaan siihen, että tablet-sovellus saadaan julkaistua sovelluskaupassa. Tutkittavat kaupat ovat Applen App Store, Googlen Play-kauppa ja Microsoftin Windows-kauppa. Kirjallisen tutkimuksen lisäksi kehitimme äänimuistipelisovelluksen, jonka tarkoituksena on tukea lapsen englannin kielen kuullun ymmärtämistä. Luonteeltaan tutkimus on ongelmalähtöistä. Sen tavoitteena on selvittää Erityisryhmien Tietotekniikkakeskus Datero ry:n tarpeisiin parhaiten soveltuvien sovellusten jakelukanavien erot sekä löytää ratkaisu siihen, kuinka tietokoneelle tehty muistipelisovellus saadaan käännettyä eri tablet-tietokoneille. Tutkimuskysymykset ovat: 1. Mitä tablet-sovelluksen julkaiseminen tarjolla olevissa sovelluskaupoissa edellyttää ohjelmiston julkaisijalta? ja 2. Miten Windows 8 käyttöjärjestelmälle tehty sovellus käännetään toimimaan Windows-, Android-ja iOS-tablet-tietokoneilla?
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää Datero ry:lle ratkaisukonstruktio, joka perustuu osittain jo olemassa olevaan tietämykseen ja osittain uuteen innovaatioon. Teoriaosassa kerromme muistipelisovelluksen toteuttamisen tueksi lasten oppimis- ja kuullun ymmärtämisvaikeuksista. Tämän tiedon avulla olemme voineet kehittää muistipelisovellusta vastaamaan mahdollisimman hyvin sille asettamiamme ennakkovaatimuksia.
Opinnäytetyön ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin kirjoituspöytätutkimuksen avulla. Tiedot perustuvat valmiin tietomateriaalin kuten artikkeleiden, aikaisempien tutkimusten, julkaisujen ja internetlähteiden hyväksikäyttöön. Käyttämämme aineisto on mahdollisimman uutta ja ajankohtaista. Toiseen tutkimuskysymykseen vastattiin tekemällä äänimuistipeli PC-sovellus, joka käännettiin kolmelle eri tablet-käyttöjärjestelmälle. Sovellus toteutettiin luomalla muistipeli, joka toimii normaalin muistipelin tapaan etsimällä pareja, tässä tapauksessa äänen perusteella. Ääninä käytettiin äänitettyjä englanninkielisiä sanoja. Pelaaja saa pisteitä jokaisesta löydetystä parista ja aukaisee enemmän taustalla olevaa taustakuvaa.
Kaikki sovelluskaupat mahdollistavat kehittäjälle sovellusten helpon julkaisun ja jakelun sekä niihin tehtyjen sovellusten lataaminen käyttäjän omaan laitteeseen on helppoa. Sovelluksen julkaisun työvaiheet löytyvät kaikista kaupoista lähes samanlaisina. Suurimpana löytyneenä erona pidämme arviointi-ja tarkastusmenetelmää. Työn kautta olemme oppineet uusia ohjelmointikieliä, uusien työkalujen käyttöä, tablet-sovellusten tekoa sekä myös käyttöliittymän suunnittelua. Opimme myös pelkän sovelluksen teon lisäksi sen mitä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa opetussovellusta oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on kehittää Datero ry:lle ratkaisukonstruktio, joka perustuu osittain jo olemassa olevaan tietämykseen ja osittain uuteen innovaatioon. Teoriaosassa kerromme muistipelisovelluksen toteuttamisen tueksi lasten oppimis- ja kuullun ymmärtämisvaikeuksista. Tämän tiedon avulla olemme voineet kehittää muistipelisovellusta vastaamaan mahdollisimman hyvin sille asettamiamme ennakkovaatimuksia.
Opinnäytetyön ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastattiin kirjoituspöytätutkimuksen avulla. Tiedot perustuvat valmiin tietomateriaalin kuten artikkeleiden, aikaisempien tutkimusten, julkaisujen ja internetlähteiden hyväksikäyttöön. Käyttämämme aineisto on mahdollisimman uutta ja ajankohtaista. Toiseen tutkimuskysymykseen vastattiin tekemällä äänimuistipeli PC-sovellus, joka käännettiin kolmelle eri tablet-käyttöjärjestelmälle. Sovellus toteutettiin luomalla muistipeli, joka toimii normaalin muistipelin tapaan etsimällä pareja, tässä tapauksessa äänen perusteella. Ääninä käytettiin äänitettyjä englanninkielisiä sanoja. Pelaaja saa pisteitä jokaisesta löydetystä parista ja aukaisee enemmän taustalla olevaa taustakuvaa.
Kaikki sovelluskaupat mahdollistavat kehittäjälle sovellusten helpon julkaisun ja jakelun sekä niihin tehtyjen sovellusten lataaminen käyttäjän omaan laitteeseen on helppoa. Sovelluksen julkaisun työvaiheet löytyvät kaikista kaupoista lähes samanlaisina. Suurimpana löytyneenä erona pidämme arviointi-ja tarkastusmenetelmää. Työn kautta olemme oppineet uusia ohjelmointikieliä, uusien työkalujen käyttöä, tablet-sovellusten tekoa sekä myös käyttöliittymän suunnittelua. Opimme myös pelkän sovelluksen teon lisäksi sen mitä tulee ottaa huomioon suunniteltaessa opetussovellusta oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille.