Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Polttoainevertailu

Virtanen, Juuso (2013)

 
Avaa tiedosto
Virtanen_Juuso.pdf (14.27Mt)
Lataukset: 


Virtanen, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137976
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan Neste Oil Oyj:n valmistamia dieselpolttoaineita, joista toinen oli HVO-tyypin uusiutuvaa polttoainetta ja toinen perinteistä fossiilista polttoainetta. Työssä esitellään yksi koekokonaisuus suunnitelmineen, toteutuksineen ja loppuarviointei-neen. Työn tavoitteena oli osoittaa Neste Oilin NExBTL-polttoaineen edut fossiilisen dieselin korvaavana polttoaineena.

Koe toteutettiin Porvoon Kilpilahdessa Neste Oil Oyj:n moottorilaboratoriossa. Vertailu suo-ritettiin neljän dieselaggregaatin avulla, joita ajettiin tuhat tuntia edellä esitellyillä polttoaineilla (kaksi aggregaattia polttoainetta kohden). Kokeen suorituksen ajalta kerättiin mitta-ustuloksia ja havaintoja muun muassa käyntilämpötiloista, päästöarvoista sekä polttoai-neenkulutuksista.

Kokeen suorituksen jälkeen aggregaattien moottorit purettiin ja osia, joihin käytetyllä polt-toaineella on suora vaikutus, tutkittiin ja vertailtiin moottoreiden sekä polttoaineiden välillä. Vertailussa otettiin huomioon erityisesti mahdolliset kulumat sekä muodostuneen karstan määrät. Moottorikomponenttien vertailun sekä kokeen suorituksen ajalta kerätyn mittaus-datan pohjalta arvioitiin polttoaineiden ominaisuuksia, vahvuuksia sekä heikkouksia toisiinsa nähden.

Uusiutuvan NExBTL-polttoaineen todettiin tämän insinöörityön tuloksien perusteella alen-tavan useimpien päästökomponenttien muodostumista sekä säilyttävän moottorit huomat-tavasti puhtaampina karstasta kuin fossiilinen EN590-standardin mukainen polttoaine. Olennaisinta on, ettei kokeen aikana ilmennyt NExBTL-polttoaineen käytöstä aiheutuvan mitään ongelmia moottorin varsinaisen toiminnan kannalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste