Polttoainevertailu
Virtanen, Juuso (2013)
Virtanen, Juuso
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305137976
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan Neste Oil Oyj:n valmistamia dieselpolttoaineita, joista toinen oli HVO-tyypin uusiutuvaa polttoainetta ja toinen perinteistä fossiilista polttoainetta. Työssä esitellään yksi koekokonaisuus suunnitelmineen, toteutuksineen ja loppuarviointei-neen. Työn tavoitteena oli osoittaa Neste Oilin NExBTL-polttoaineen edut fossiilisen dieselin korvaavana polttoaineena.
Koe toteutettiin Porvoon Kilpilahdessa Neste Oil Oyj:n moottorilaboratoriossa. Vertailu suo-ritettiin neljän dieselaggregaatin avulla, joita ajettiin tuhat tuntia edellä esitellyillä polttoaineilla (kaksi aggregaattia polttoainetta kohden). Kokeen suorituksen ajalta kerättiin mitta-ustuloksia ja havaintoja muun muassa käyntilämpötiloista, päästöarvoista sekä polttoai-neenkulutuksista.
Kokeen suorituksen jälkeen aggregaattien moottorit purettiin ja osia, joihin käytetyllä polt-toaineella on suora vaikutus, tutkittiin ja vertailtiin moottoreiden sekä polttoaineiden välillä. Vertailussa otettiin huomioon erityisesti mahdolliset kulumat sekä muodostuneen karstan määrät. Moottorikomponenttien vertailun sekä kokeen suorituksen ajalta kerätyn mittaus-datan pohjalta arvioitiin polttoaineiden ominaisuuksia, vahvuuksia sekä heikkouksia toisiinsa nähden.
Uusiutuvan NExBTL-polttoaineen todettiin tämän insinöörityön tuloksien perusteella alen-tavan useimpien päästökomponenttien muodostumista sekä säilyttävän moottorit huomat-tavasti puhtaampina karstasta kuin fossiilinen EN590-standardin mukainen polttoaine. Olennaisinta on, ettei kokeen aikana ilmennyt NExBTL-polttoaineen käytöstä aiheutuvan mitään ongelmia moottorin varsinaisen toiminnan kannalta.
Koe toteutettiin Porvoon Kilpilahdessa Neste Oil Oyj:n moottorilaboratoriossa. Vertailu suo-ritettiin neljän dieselaggregaatin avulla, joita ajettiin tuhat tuntia edellä esitellyillä polttoaineilla (kaksi aggregaattia polttoainetta kohden). Kokeen suorituksen ajalta kerättiin mitta-ustuloksia ja havaintoja muun muassa käyntilämpötiloista, päästöarvoista sekä polttoai-neenkulutuksista.
Kokeen suorituksen jälkeen aggregaattien moottorit purettiin ja osia, joihin käytetyllä polt-toaineella on suora vaikutus, tutkittiin ja vertailtiin moottoreiden sekä polttoaineiden välillä. Vertailussa otettiin huomioon erityisesti mahdolliset kulumat sekä muodostuneen karstan määrät. Moottorikomponenttien vertailun sekä kokeen suorituksen ajalta kerätyn mittaus-datan pohjalta arvioitiin polttoaineiden ominaisuuksia, vahvuuksia sekä heikkouksia toisiinsa nähden.
Uusiutuvan NExBTL-polttoaineen todettiin tämän insinöörityön tuloksien perusteella alen-tavan useimpien päästökomponenttien muodostumista sekä säilyttävän moottorit huomat-tavasti puhtaampina karstasta kuin fossiilinen EN590-standardin mukainen polttoaine. Olennaisinta on, ettei kokeen aikana ilmennyt NExBTL-polttoaineen käytöstä aiheutuvan mitään ongelmia moottorin varsinaisen toiminnan kannalta.