Videoviestinnän konseptisuunnitelma viestintä- ja turvallisuusteknologiayritykselle
Terho, Paula (2013)
Terho, Paula
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138108
Tiivistelmä
Insinöörityössä tutkittiin videoviestinnän suunnittelu- ja toteutusvaiheita, lineaarisen videoviestinnän sisältöosien eriyttämistä modulaariseen rakennemuotoon ja esituotettujen videomoduulien jatkokehitystä erillisen kehitysohjelmiston avulla.
Työssä paikannettiin viestinnän sisältötavoitteet ja käytettävyystavoitteet asiakasta kuulemalla ja markkinointiviestinnän yleisiä suunnitteluperusteita seuraamalla. Suunnittelussa huomioitiin videoviestinnän erityispiirteet ja räätälöitiin videosisältö käytettävään mediaan, asiakkaan yrityskuvaan ja projektin resursseihin sopivaksi. Räätälöinnin tuloksena muodostettu esitystapa sisälsi teksti- ja grafiikka-animaatioita, kertojaosuuksia ja näyteltyä videokuvaa.
Videosisältö optimoitiin modulaariseksi sisältörakenteeksi viestisisältöjen mukautuvuutta parantamalla. Sisältörakenteen toimivuutta testattiin käsikirjoitusluonnoksia ja prototyyppivideoita rakentamalla. Prototyyppivaiheessa perehdyttiin erityisesti liikegrafiikan ja tehosteiden luontiin soveltuvan videoeditointiohjelmiston animaatiotyökaluihin ja ohjelman työnkulkuun äänituotanto-ohjelmiston ja grafiikkaohjelmiston välillä. Esituotettujen videomoduulien jatkokehitysohjelmistoa etsittiin resursseista, käyttäjätavoitteista ja teknisistä vaatimuksista noussein kriteerein. Todellista käyttöpotentiaalia selvittävään testausvaiheeseen valittiin vertailussa sopivalta vaikuttanut videoeditointiohjelmisto, jota ei lopulta valittu kehitysalustaksi käyttöoikeusrajoitteiden vuoksi.
Konseptisuunnitelmalle asetetut viestinnälliset tavoitteet ja käytettävyystavoitteet todettiin täytetyiksi, ja modulaarisen videorakenteen jatkokehitys todettiin testausvaiheessa käytännön tasolla toimivaksi, joten suunnitelma oli valmis siirrettäväksi yrityksen arvioitavaksi videomateriaalin tuotantovaiheen aloittamista varten.
Konseptisuunnitelman tuotteena yritys sai yksilöllisiä markkinointitarpeitaan vastaavan esityskonseptin, joka hyödyntää materiaalipankkimuotoon tallennettavaa kuva-, ääni- ja videomateriaalia. Esityskonsepti sisälsi sisältö-, rakenne- ja toiminnallisuuskuvaukset, tekniset spesifikaatiot ja toteutussuunnitelmat, lopputuotetta edustavat prototyypit ja materiaalin käyttösuositukset.
Työssä paikannettiin viestinnän sisältötavoitteet ja käytettävyystavoitteet asiakasta kuulemalla ja markkinointiviestinnän yleisiä suunnitteluperusteita seuraamalla. Suunnittelussa huomioitiin videoviestinnän erityispiirteet ja räätälöitiin videosisältö käytettävään mediaan, asiakkaan yrityskuvaan ja projektin resursseihin sopivaksi. Räätälöinnin tuloksena muodostettu esitystapa sisälsi teksti- ja grafiikka-animaatioita, kertojaosuuksia ja näyteltyä videokuvaa.
Videosisältö optimoitiin modulaariseksi sisältörakenteeksi viestisisältöjen mukautuvuutta parantamalla. Sisältörakenteen toimivuutta testattiin käsikirjoitusluonnoksia ja prototyyppivideoita rakentamalla. Prototyyppivaiheessa perehdyttiin erityisesti liikegrafiikan ja tehosteiden luontiin soveltuvan videoeditointiohjelmiston animaatiotyökaluihin ja ohjelman työnkulkuun äänituotanto-ohjelmiston ja grafiikkaohjelmiston välillä. Esituotettujen videomoduulien jatkokehitysohjelmistoa etsittiin resursseista, käyttäjätavoitteista ja teknisistä vaatimuksista noussein kriteerein. Todellista käyttöpotentiaalia selvittävään testausvaiheeseen valittiin vertailussa sopivalta vaikuttanut videoeditointiohjelmisto, jota ei lopulta valittu kehitysalustaksi käyttöoikeusrajoitteiden vuoksi.
Konseptisuunnitelmalle asetetut viestinnälliset tavoitteet ja käytettävyystavoitteet todettiin täytetyiksi, ja modulaarisen videorakenteen jatkokehitys todettiin testausvaiheessa käytännön tasolla toimivaksi, joten suunnitelma oli valmis siirrettäväksi yrityksen arvioitavaksi videomateriaalin tuotantovaiheen aloittamista varten.
Konseptisuunnitelman tuotteena yritys sai yksilöllisiä markkinointitarpeitaan vastaavan esityskonseptin, joka hyödyntää materiaalipankkimuotoon tallennettavaa kuva-, ääni- ja videomateriaalia. Esityskonsepti sisälsi sisältö-, rakenne- ja toiminnallisuuskuvaukset, tekniset spesifikaatiot ja toteutussuunnitelmat, lopputuotetta edustavat prototyypit ja materiaalin käyttösuositukset.