Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Urheilujournalismia vai markkinointiviestintää? : Katsaus seuralehtien maailmaan

Kotila, Jussi (2013)

 
Avaa tiedosto
Kotila_Jussi.pdf (520.8Kt)
Lataukset: 


Kotila, Jussi
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305148432
Tiivistelmä
Toimin opinnäytetyöni produktio-osuudessa AC Oulun julkaiseman seuralehti ACIAAn vastaavana toimittajana. Produktioni kokemusten myötä päätin tutkia seuralehtiä tarkemmin tässä opinnäytetyöni tutkielmaosuudessa.

Seuralehdillä, eli urheiluseurojen julkaisemilla lehdillä, on Suomessa pitkät perinteet. Seuralehtiä ei kuitenkaan ole tutkittu maassamme juuri lainkaan.

Tutkielmassani pyrin selvittämään, mikä on seuralehden funktio. Tutkielman otsikon mukaisesti otan selville, ovatko seuralehdet urheilujournalismia vai markkinointiviestintää. Löytääkseni vastauksen kysymykseen, käyn tutkielmassani yksityiskohtaisesti läpi yhden numeron kahdesta eri seuralehdestä. Aineistoksi valitsemani seuralehdet ovat suomalaisen AC Oulun julkaisema ACIAA sekä englantilaisen Manchester Unitedin Inside United -lehti.

Selvittääkseni, minkä tasoista seuralehtien edustama urheilujournalismi on, kävin läpi aineistoni jokaisen jutun. Tarkastelin muun muassa, moniko seuralehtien jutuista voisi mielestäni ilmestyä myös perinteisessä sanomalehdessä ja urheilun aikakauslehdissä. Lisäksi tutkin aineistoani myös markkinaviestinnällisestä näkökulmasta.

Tutkimustulosten myötä voin päätellä seuralehtien olevan sekä urheilujournalismia että markkinointiviestintää. Aineistooni kuuluneista jutuista yli puolet voisi ilmestyä myös perinteisissä sanoma- ja urheilun aikakauslehdissä. Samalla seuralehdet ovat kuitenkin myös osa seuran PR-toimintaa ja lehdissä esimerkiksi noudatetaan hyvin tarkasti seuran brändiä tukevaa viestintää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste