Designing Customer Value Proposition for Power Transmission Department
Vaaraniemi, Mikko (2013)
Vaaraniemi, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158607
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on kehittää tutkitun yrityksen voimansiirto osastolle kohdennettu asiakasarvolupaus.
Opinnäytetyön luonteesta johtuen lähestymistavaksi on valittu tutkiva yksittäistapaustutkimus. Tämä mahdollistaa monilähteisen, niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisen datan hyödyntämisen, jonka voidaan katsoa lisäävän opinnäytetyön oikeellisuutta sekä luotettavuutta. Opinnäytetyön tutkimusrakenne koostuu neliportaisesta analyysista joka pohjautuu parhaan asiakasarvolupauksen suunnitteluun olevan käytännön hyödyntämiseen.
Työn lopputulema on asiakasarvolupaus, jonka kehitys pohjautuu kolmen markkinan tulos potentiaalin analysointiin, joilla tutkittava voimansiirto yritys toimii. Nämä kolme markkinaa ovat paikallinen, liikkuva sekä meri. Ensimmäisenä markkinoista luodaan yleiskatsaus ja niitä vertaillaan. Toisena, potentiaalisimmalta markkinalta valitaan tietty asiakasryhmä, jonka tarpeet analysoidaan. Tämän asiakasryhmän tarpeiden pohjalta luodaan sopivin ja tehokkain asiakasarvolupaus ehdotus, jonka tarkoituksena on luoda tutkitun yrityksen voi-mansiirto osastolle mahdollisuus kestävään ja kannattavaan myynnin kasvuun. Työ myös ehdottaa käytännön toimeenpanon ohjeita johdolle, joilla ehdotus voitaisiin ottaa käyttöön.
Opinnäytetyön luonteesta johtuen lähestymistavaksi on valittu tutkiva yksittäistapaustutkimus. Tämä mahdollistaa monilähteisen, niin kvalitatiivisen kuin kvantitatiivisen datan hyödyntämisen, jonka voidaan katsoa lisäävän opinnäytetyön oikeellisuutta sekä luotettavuutta. Opinnäytetyön tutkimusrakenne koostuu neliportaisesta analyysista joka pohjautuu parhaan asiakasarvolupauksen suunnitteluun olevan käytännön hyödyntämiseen.
Työn lopputulema on asiakasarvolupaus, jonka kehitys pohjautuu kolmen markkinan tulos potentiaalin analysointiin, joilla tutkittava voimansiirto yritys toimii. Nämä kolme markkinaa ovat paikallinen, liikkuva sekä meri. Ensimmäisenä markkinoista luodaan yleiskatsaus ja niitä vertaillaan. Toisena, potentiaalisimmalta markkinalta valitaan tietty asiakasryhmä, jonka tarpeet analysoidaan. Tämän asiakasryhmän tarpeiden pohjalta luodaan sopivin ja tehokkain asiakasarvolupaus ehdotus, jonka tarkoituksena on luoda tutkitun yrityksen voi-mansiirto osastolle mahdollisuus kestävään ja kannattavaan myynnin kasvuun. Työ myös ehdottaa käytännön toimeenpanon ohjeita johdolle, joilla ehdotus voitaisiin ottaa käyttöön.