Lisää kuperkeikkoja varhaiskasvatukseen : Vaihtoehtoinen tapa toteuttaa varhaiskasvatusta
Heinikoski, Jonna; Roininen, Katja (2009)
Heinikoski, Jonna
Roininen, Katja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107555
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyömme käsittelee Kuperkeikka päiväkotia, joka sijaitsee Porvoossa. Opinnäytetyössämme tutustumme vaihtoehtoiseen varhaiskasvatuksen toimintamuotoon,
jota toteutetaan Kuperkeikassa. Kuperkeikan toiminta-ajatus perustuu ryhmättömyyteen eli kaikenikäiset lapset toimivat yhdessä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme dialogipedagogiikkaa, yhteisöllisyyttä ja lapsilähtöisyyttä. Nämä ovat käsitteitä, jotka tulevat vahvasti esille Kuperkeikassa. Lisäksi käsittelemme yleisesti varhaiskasvatusta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössämme käytämme kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimusmenetelmänä käytämme teemahaastattelua. Aineistomme olemme keränneet kahdella (2) teemahaastattelulla, jotka teimme Porvoossa päiväkoti Kuperkeikan johtajalle sekä työntekijälle. Analysoimme aineistoa teemoittelun avulla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kuperkeikassa toteutetaan lapsilähtöistä toimintaa dialogipedagogiikan ja yhteisöllisyyden avulla. Lapsilähtöisyys näkyy siten, että lapset saavat itse päättää tekemisestään ja toiminnoistaan, toiminta ei ole aikuisjohtoista. Kuperkeikan avoimet ovet ja ryhmättömyys edesauttavat lapsilähtöisen toiminnan toteuttamista.
Johtopäätökset:
Kuperkeikalla on paljon annettavaa perheille, sillä vaihtoehtoiset varhaiskasvatusmallit luovat valinnanvapautta päivähoitopaikan suhteen. Näitä malleja olisi hyvä jatkossa tuoda enemmän esille ja tarjolle, jotta perheet tietävät niistä ja voivat valita perinteisen päivähoitomallin sijaan muuta.
Opinnäytetyömme käsittelee Kuperkeikka päiväkotia, joka sijaitsee Porvoossa. Opinnäytetyössämme tutustumme vaihtoehtoiseen varhaiskasvatuksen toimintamuotoon,
jota toteutetaan Kuperkeikassa. Kuperkeikan toiminta-ajatus perustuu ryhmättömyyteen eli kaikenikäiset lapset toimivat yhdessä.
Teoreettinen ja käsitteellinen esittely:
Opinnäytetyömme teoriaosuudessa käsittelemme dialogipedagogiikkaa, yhteisöllisyyttä ja lapsilähtöisyyttä. Nämä ovat käsitteitä, jotka tulevat vahvasti esille Kuperkeikassa. Lisäksi käsittelemme yleisesti varhaiskasvatusta.
Metodologinen esittely:
Opinnäytetyössämme käytämme kvalitatiivista eli laadullista tutkimustapaa. Tutkimusmenetelmänä käytämme teemahaastattelua. Aineistomme olemme keränneet kahdella (2) teemahaastattelulla, jotka teimme Porvoossa päiväkoti Kuperkeikan johtajalle sekä työntekijälle. Analysoimme aineistoa teemoittelun avulla.
Keskeiset tutkimustulokset:
Kuperkeikassa toteutetaan lapsilähtöistä toimintaa dialogipedagogiikan ja yhteisöllisyyden avulla. Lapsilähtöisyys näkyy siten, että lapset saavat itse päättää tekemisestään ja toiminnoistaan, toiminta ei ole aikuisjohtoista. Kuperkeikan avoimet ovet ja ryhmättömyys edesauttavat lapsilähtöisen toiminnan toteuttamista.
Johtopäätökset:
Kuperkeikalla on paljon annettavaa perheille, sillä vaihtoehtoiset varhaiskasvatusmallit luovat valinnanvapautta päivähoitopaikan suhteen. Näitä malleja olisi hyvä jatkossa tuoda enemmän esille ja tarjolle, jotta perheet tietävät niistä ja voivat valita perinteisen päivähoitomallin sijaan muuta.