Hukkunut lapsipotilas ensihoidossa : simulaatio-opetustilanteen suunnittelu hoitotason ensihoitajille
Svala, Teemu; Virtakoski, Teemu (2013)
Svala, Teemu
Virtakoski, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158710
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tuotettu Metropolia Ammattikorkeakoulun Teho Pro -hankkeeseen, jonka tarkoituksena on kehittää ja monipuolistaa simulaatio-opetusta ammattikorkeakoulun ensi-hoidon koulutusohjelmassa.
Opinnäytetyössä on kuvattu hukkumisen patofysiologia ja hukkuneen lapsipotilaan ensihoi-toa sairaalan ulkopuolisessa hoitotason ensihoidossa. Lisäksi on esitelty simulaatiokoulutusta oppimis- ja opetusmenetelmänä.
Opinnäytetyö on tehty kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tietoa opinnäytetyöhön on han-kittu sähköisistä tietokannoista ja soveltuvin osin alaa koskevista oppikirjoista. Tiedon han-kinnassa on pyritty mahdollisimman luotettavan ja ajantasaisen tiedon hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön aihe on tärkeä, sillä lapsipotilaat ovat yleisesti harvinainen potilasryhmä en-sihoidossa, joten rutiinia etenkin hukkuneen lapsipotilaan hoitamiseen ei välttämättä ole ensihoitajille muodostunut. Hukkuminen on paras ennusteisin lapsipotilaan elottomuuden syy, joten on tärkeää pystyä harjoittelemaan tilannetta simulaatio-oppimisympäristössä par-haan mahdollisen hoitotuloksen takaamiseksi.
Simulaatio-opetus on suhteellisen uusi ja laajasti yleistynyt opetusmenetelmä hoito-alan opiskelijoiden koulutuksessa. Simulaatio-opetuksessa voidaan harjoitella todellisuutta jäljit-televässä ympäristössä kädentaitoja, päätöksentekoa ja ryhmätyöskentelyä turvallisesti. Simulaatio-opetuksen on katsottu olevan tehokas ja opiskelijoiden sekä opettajien hyväksi kokema opetusmenetelmä.
Opinnäytetyössä tuotettua simulaatioharjoitusta voidaan jatkossa hyödyntää osana Metro-polia Ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman simulaatiokoulutuksessa. Tavoit-teena on edistää ensihoitajaopiskelijoiden osaamista hukkuneen lapsen ensihoidossa.
Opinnäytetyössä on kuvattu hukkumisen patofysiologia ja hukkuneen lapsipotilaan ensihoi-toa sairaalan ulkopuolisessa hoitotason ensihoidossa. Lisäksi on esitelty simulaatiokoulutusta oppimis- ja opetusmenetelmänä.
Opinnäytetyö on tehty kirjallisuuskatsauksen menetelmin. Tietoa opinnäytetyöhön on han-kittu sähköisistä tietokannoista ja soveltuvin osin alaa koskevista oppikirjoista. Tiedon han-kinnassa on pyritty mahdollisimman luotettavan ja ajantasaisen tiedon hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön aihe on tärkeä, sillä lapsipotilaat ovat yleisesti harvinainen potilasryhmä en-sihoidossa, joten rutiinia etenkin hukkuneen lapsipotilaan hoitamiseen ei välttämättä ole ensihoitajille muodostunut. Hukkuminen on paras ennusteisin lapsipotilaan elottomuuden syy, joten on tärkeää pystyä harjoittelemaan tilannetta simulaatio-oppimisympäristössä par-haan mahdollisen hoitotuloksen takaamiseksi.
Simulaatio-opetus on suhteellisen uusi ja laajasti yleistynyt opetusmenetelmä hoito-alan opiskelijoiden koulutuksessa. Simulaatio-opetuksessa voidaan harjoitella todellisuutta jäljit-televässä ympäristössä kädentaitoja, päätöksentekoa ja ryhmätyöskentelyä turvallisesti. Simulaatio-opetuksen on katsottu olevan tehokas ja opiskelijoiden sekä opettajien hyväksi kokema opetusmenetelmä.
Opinnäytetyössä tuotettua simulaatioharjoitusta voidaan jatkossa hyödyntää osana Metro-polia Ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutusohjelman simulaatiokoulutuksessa. Tavoit-teena on edistää ensihoitajaopiskelijoiden osaamista hukkuneen lapsen ensihoidossa.