Asiakkaan sitouttaminen sosiaalisen median keinoin yrityksen www-sivuilla
Lilja, Sara (2013)
Lilja, Sara
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168841
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella, miten asiakasta voi sitouttaa yrityksen www sivuille. Tavoitteena oli saada asiakas aktivoitumaan ja jakamaan yrityksen tekemiä julkaisuja yrityksen www-sivuilta. Suunnitelman tekemiseen kuului sosiaalisen median elementtien sijoittamisen suunnittelu www-sivuille, julkaisualustan vertailu ja asiakasportaalin suunnittelu. Asiakasportaalin suunnittelu koostui sovellusalustavertailusta, sisäänkirjautumisen toteutuksen suunnittelemisesta ja asiakasportaalin sisällön rajaamisesta.
Työssä vertailtiin neljää julkaisualustaa, joista yksi valittiin uudistettavan www-sivun julkaisualustaksi. Vertailussa painotettiin www-sivujen toteuttamisen helppoutta valituilla työkaluilla. Toinen vertailu tehtiin asiakasportaalin julkaisualustaa varten, jota varten verrattiin neljää toteutusvaihtoehtoyhdistelmää.
Www-sivuja varten suunniteltiin sosiaalisen median osio, joka koostuu sosiaalisen median yhteisöpalvelujen elementeistä. Työssä suunniteltiin myös asiakasta aktivoivien sosiaalisen median painikkeiden sijoittelu yrityksen www-sivuille. Sosiaalisen median komponenttien sijoittaminen www sivuille kannattaa, sillä asiakkaan jakaessa sisältöä ja julkaisuja viesti leviää laajemmalle yleisölle.
Insinöörityön tuloksena toteutettiin suunnitelmien pohjalta sosiaalisen median osio ja painikkeiden sijoittelu yrityksen uusitulle www-sivustolle. Sosiaalisen median osiosta tuli kattava kokonaisuus, joka yhdistää uutiset ja julkaisut etusivulle helposti löydettäväksi. Sosiaalisen median jakoon tarkoitetut painikkeet sijoitettiin niille varatuille paikoille. Www-sivujen julkaisualusta otettiin käyttöön vertailun perusteella. Portaalivertailua käytetään pohjana tulevan asiakasportaalin luomiseen, ja insinöörityössä portaalia varten tehdyt sisältösuunnitelmat toteutetaan, kun portaali rakennetaan.
Työssä vertailtiin neljää julkaisualustaa, joista yksi valittiin uudistettavan www-sivun julkaisualustaksi. Vertailussa painotettiin www-sivujen toteuttamisen helppoutta valituilla työkaluilla. Toinen vertailu tehtiin asiakasportaalin julkaisualustaa varten, jota varten verrattiin neljää toteutusvaihtoehtoyhdistelmää.
Www-sivuja varten suunniteltiin sosiaalisen median osio, joka koostuu sosiaalisen median yhteisöpalvelujen elementeistä. Työssä suunniteltiin myös asiakasta aktivoivien sosiaalisen median painikkeiden sijoittelu yrityksen www-sivuille. Sosiaalisen median komponenttien sijoittaminen www sivuille kannattaa, sillä asiakkaan jakaessa sisältöä ja julkaisuja viesti leviää laajemmalle yleisölle.
Insinöörityön tuloksena toteutettiin suunnitelmien pohjalta sosiaalisen median osio ja painikkeiden sijoittelu yrityksen uusitulle www-sivustolle. Sosiaalisen median osiosta tuli kattava kokonaisuus, joka yhdistää uutiset ja julkaisut etusivulle helposti löydettäväksi. Sosiaalisen median jakoon tarkoitetut painikkeet sijoitettiin niille varatuille paikoille. Www-sivujen julkaisualusta otettiin käyttöön vertailun perusteella. Portaalivertailua käytetään pohjana tulevan asiakasportaalin luomiseen, ja insinöörityössä portaalia varten tehdyt sisältösuunnitelmat toteutetaan, kun portaali rakennetaan.