Itä-Suomen yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä kansainvälistymisestä - vaihtokeskeisyydestä oppimiskeskeisyyteen?
Konttinen, Kirsi (2013)
Konttinen, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168885
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168885
Tiivistelmä
Yliopistojen strategioissa ja juhlapuheissa korostetaan kansainvälisyyttä. Tässä kehittämishankkeessa haluttiin saada käsitys siitä, miten riviopiskelija suhtautuu kansainvälistymiseen ja kuinka yliopiston kansainvälistä toimintaa voitaisiin kehittää näiden tietojen pohjalta. Aineistona käytettiin Itä-Suomen yliopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden kirjoittamia minikansainvälistymissuunnitelmia (N=53). Aineistosta käy selville, mitä kansainvälistyminen tarkoittaa opiskelijoille, millaisia kansainvälistymisen vahvuuksia, heikkouksia ja esteitä he tunnistavat.
Yksi kehittämishankkeen keskeisimpiä tuloksia on, että yliopiston kansainvälinen toiminta näyttäytyy opiskelijoille hyvin vaihtokeskeisenä. Kotikansainvälistymisen mahdollisuudet näyttävät jäävän vähälle huomiolle. Akateemisen opiskelun taidot -opintojakson kansainvälistymisosuutta voitaisiin kehittää niin, että keskityttäisiin kotikansainvälistymismahdollisuuksiin ja otettaisiin lähtökohdaksi opiskelijan omat kansainväliset kokemukset.
Itä-Suomen yliopiston kansainvälistä toimintaa voitaisiin kehittää määrittelemällä kuhunkin tutkinto-ohjelmaan kansainvälisen osaamisen tavoitteet ja varmistamalla, että opetussuunnitelmat ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat mahdollistavat opiskelijoille näiden tavoitteiden saavuttamisen. Lisäksi kotikansainvälistymisen mahdollisuudet tulisi tuoda paremmin esille kaikille yliopisto-opiskelijoille.
Vaihtoon lähtemiseen liittyvää epävarmuutta voitaisiin vähentää suunnittelemalla vaihdot paremmin joka tasolla (yliopistotasolla, opetussuunnitelmissa ja henkilökohtaisissa opintosuunnitelmissa). Esimerkiksi partneriyliopistojen opetustarjonnan soveltuvuutta Itä-Suomen yliopiston tutkintoihin olisi syytä kartoittaa järjestelmällisemmin.
Yksi kehittämishankkeen keskeisimpiä tuloksia on, että yliopiston kansainvälinen toiminta näyttäytyy opiskelijoille hyvin vaihtokeskeisenä. Kotikansainvälistymisen mahdollisuudet näyttävät jäävän vähälle huomiolle. Akateemisen opiskelun taidot -opintojakson kansainvälistymisosuutta voitaisiin kehittää niin, että keskityttäisiin kotikansainvälistymismahdollisuuksiin ja otettaisiin lähtökohdaksi opiskelijan omat kansainväliset kokemukset.
Itä-Suomen yliopiston kansainvälistä toimintaa voitaisiin kehittää määrittelemällä kuhunkin tutkinto-ohjelmaan kansainvälisen osaamisen tavoitteet ja varmistamalla, että opetussuunnitelmat ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat mahdollistavat opiskelijoille näiden tavoitteiden saavuttamisen. Lisäksi kotikansainvälistymisen mahdollisuudet tulisi tuoda paremmin esille kaikille yliopisto-opiskelijoille.
Vaihtoon lähtemiseen liittyvää epävarmuutta voitaisiin vähentää suunnittelemalla vaihdot paremmin joka tasolla (yliopistotasolla, opetussuunnitelmissa ja henkilökohtaisissa opintosuunnitelmissa). Esimerkiksi partneriyliopistojen opetustarjonnan soveltuvuutta Itä-Suomen yliopiston tutkintoihin olisi syytä kartoittaa järjestelmällisemmin.