Näytä suppeat kuvailutiedot

Itä-Suomen yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä kansainvälistymisestä - vaihtokeskeisyydestä oppimiskeskeisyyteen?

Konttinen, Kirsi (2013)

dc.contributor.authorKonttinen, Kirsi
dc.date.accessioned2013-05-16T10:10:41Z
dc.date.available2013-05-16T10:10:41Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201305168885
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/58843
dc.description.abstractYliopistojen strategioissa ja juhlapuheissa korostetaan kansainvälisyyttä. Tässä kehittämishankkeessa haluttiin saada käsitys siitä, miten riviopiskelija suhtautuu kansainvälistymiseen ja kuinka yliopiston kansainvälistä toimintaa voitaisiin kehittää näiden tietojen pohjalta. Aineistona käytettiin Itä-Suomen yliopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoiden kirjoittamia minikansainvälistymissuunnitelmia (N=53). Aineistosta käy selville, mitä kansainvälistyminen tarkoittaa opiskelijoille, millaisia kansainvälistymisen vahvuuksia, heikkouksia ja esteitä he tunnistavat. Yksi kehittämishankkeen keskeisimpiä tuloksia on, että yliopiston kansainvälinen toiminta näyttäytyy opiskelijoille hyvin vaihtokeskeisenä. Kotikansainvälistymisen mahdollisuudet näyttävät jäävän vähälle huomiolle. Akateemisen opiskelun taidot -opintojakson kansainvälistymisosuutta voitaisiin kehittää niin, että keskityttäisiin kotikansainvälistymismahdollisuuksiin ja otettaisiin lähtökohdaksi opiskelijan omat kansainväliset kokemukset. Itä-Suomen yliopiston kansainvälistä toimintaa voitaisiin kehittää määrittelemällä kuhunkin tutkinto-ohjelmaan kansainvälisen osaamisen tavoitteet ja varmistamalla, että opetussuunnitelmat ja henkilökohtaiset opintosuunnitelmat mahdollistavat opiskelijoille näiden tavoitteiden saavuttamisen. Lisäksi kotikansainvälistymisen mahdollisuudet tulisi tuoda paremmin esille kaikille yliopisto-opiskelijoille. Vaihtoon lähtemiseen liittyvää epävarmuutta voitaisiin vähentää suunnittelemalla vaihdot paremmin joka tasolla (yliopistotasolla, opetussuunnitelmissa ja henkilökohtaisissa opintosuunnitelmissa). Esimerkiksi partneriyliopistojen opetustarjonnan soveltuvuutta Itä-Suomen yliopiston tutkintoihin olisi syytä kartoittaa järjestelmällisemmin.fi
dc.language.isofin
dc.publisherTampereen ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleItä-Suomen yliopiston opiskelijoiden näkemyksiä kansainvälistymisestä - vaihtokeskeisyydestä oppimiskeskeisyyteen?fi
dc.type.ontasotfi=Opettaja-AMK-opinnäytetyö|sv=Examensarbete för yrkeslärarutbildning|en=Bachelor's thesis for vocational teacher education|
dc.identifier.dscollection10024/6698
dc.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysakansainvälistyminen
dc.subject.ysayliopistot
dc.subject.ysaopiskelijavaihto
dc.contributor.organizationTampereen ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education|
dc.subject.disciplineAmmatillinen opettajakorkeakoulu


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot