Inklusiivinen matkailu: vammaisten henkilöiden matkustuspotentiaali Jyväskylän seudulla
Koivisto, Riitta; Koivisto, Riitta (2021)
Koivisto, Riitta
Koivisto, Riitta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123090626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123090626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vammaisten henkilöiden matkustuspotentiaali Jyväskylän alueelle. Työn toimeksiantaja Visit Jyväskylä Region halusi osana vastuullisen matkailun kehittämistyötään panostaa myös inklusiiviseen matkailuun. Inklusiivisuuden laajassa kirjossa keskityttiin vammaisiin henkilöihin, sillä opinnäytetyöntekijällä oli aiheesta monipuolinen ymmärrys ja kokemus.
Tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena, eli kyselynä. Kyselylomake toteutettiin verkkopohjaisena Webropol-työkalun avulla, ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyä jaettiin erilaisissa Facebook-ryhmissä, vammaisalan järjestöjen Facebook-sivuilla sekä Suomen suosituimman esteettömän matkailun blogi, Palmu-asema jakoi sen Facebook-sivuillaan. Laajasta levikistä huolimatta kyselyyn vastasi vain 26 henkilöä. Vastaajat olivat kehitys-, kuulo-, liikunta- ja näkövammaisia tai monivammaisia henkilöitä. Tutkimuksessa selvitettiin vammaisten henkilöiden matkustustottumuksia, kuten sitä, kenen kanssa he matkustavat, lisäksi Jyväskylän alueen vetovoimatekijöitä, matkustamisen esteitä eri palveluissa sekä Visit Jyväskylä Regionin viestinnän saavutettavuutta.
Tutkimus osoitti vammaisten henkilöiden matkustavan paljon itsenäisesti sekä yhdessä kavereidensa ja perheensä kanssa. Tutkimuksessa Jyväskylän alueen vetovoimaisimmiksi tekijöiksi osoittautuivat luonto, tapahtumat, hyvinvointi, teatteri ja musiikki sekä ostokset. Viestinnän puutteet kohdistuivat vahvasti riittämättömään informaatioon. Matkailupalveluista toivottiin enemmän niin sanallista kuin kuvallistakin informaatiota. Matkailupalveluiden käyttöön liittyi esteitä esteettömyyden kaikilla kolmella eri osa-alueella; fyysiset esteet koskivat tilojen ahtautta, tasoeroja ja portaikkoja sekä sisäänkäyntejä; sosiaaliset esteet liittyivät henkilöstön asenteeseen ja ymmärrykseen sekä taloudelliseen esteettömyyteen; viestinnälliset esteet ilmenivät tietojen puutteena.
Tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena, eli kyselynä. Kyselylomake toteutettiin verkkopohjaisena Webropol-työkalun avulla, ja sitä jaettiin sosiaalisessa mediassa. Kyselyä jaettiin erilaisissa Facebook-ryhmissä, vammaisalan järjestöjen Facebook-sivuilla sekä Suomen suosituimman esteettömän matkailun blogi, Palmu-asema jakoi sen Facebook-sivuillaan. Laajasta levikistä huolimatta kyselyyn vastasi vain 26 henkilöä. Vastaajat olivat kehitys-, kuulo-, liikunta- ja näkövammaisia tai monivammaisia henkilöitä. Tutkimuksessa selvitettiin vammaisten henkilöiden matkustustottumuksia, kuten sitä, kenen kanssa he matkustavat, lisäksi Jyväskylän alueen vetovoimatekijöitä, matkustamisen esteitä eri palveluissa sekä Visit Jyväskylä Regionin viestinnän saavutettavuutta.
Tutkimus osoitti vammaisten henkilöiden matkustavan paljon itsenäisesti sekä yhdessä kavereidensa ja perheensä kanssa. Tutkimuksessa Jyväskylän alueen vetovoimaisimmiksi tekijöiksi osoittautuivat luonto, tapahtumat, hyvinvointi, teatteri ja musiikki sekä ostokset. Viestinnän puutteet kohdistuivat vahvasti riittämättömään informaatioon. Matkailupalveluista toivottiin enemmän niin sanallista kuin kuvallistakin informaatiota. Matkailupalveluiden käyttöön liittyi esteitä esteettömyyden kaikilla kolmella eri osa-alueella; fyysiset esteet koskivat tilojen ahtautta, tasoeroja ja portaikkoja sekä sisäänkäyntejä; sosiaaliset esteet liittyivät henkilöstön asenteeseen ja ymmärrykseen sekä taloudelliseen esteettömyyteen; viestinnälliset esteet ilmenivät tietojen puutteena.