Verkkokaupan mediasuunnitelma : Interbrands Wines & Spirits Oy
Niemi, Linda (2013)
Niemi, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158705
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305158705
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli kehittämishanke, joka tehtiin toimeksiantona Interbrands Wines & Spiritsille. Työn tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle mediasuunnitelma perustettavaa viinien verkkokauppaa varten, jotta toimeksiantaja saavuttaisi tarvittavan näkyvyyden ja tunnettuuden verkkokaupan perustamishetkellä ja sen jälkeen. Mediasuunnitelman tarkoituksena oli määritellä toimivimmat työvälineet kustannustehokkaalle ja tulokselliselle digitaaliselle markkinoinnille.
Koska työn kohteena oli verkkokauppa, keskityttiin suunnitelmassa verkossa ilmeneviin markkinoinnin muotoihin ja digitaaliseen mediaan. Sen vuoksi työssä pyrittiin valottamaan digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja mahdollisuuksia ottaen huomioon alkoholimarkkinoiden tuomat haasteet Suomessa. Kohderyhmäksi valittiin viininjuojat ja markkinointiviestintää suunniteltaessa keskityttiin erityisesti 30–65-vuotiaisiin kuluttajiin. Tehokkaan digitaalisen mediastrategian saavuttamiseksi oli oleellista, että suunnitelman kohderyhmä pidettiin tarpeeksi tiiviinä, sillä liian laajalle kohderyhmälle suunnattu markkinointiviestintä olisi ollut tuloksetonta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kehittämistutkimus, jonka tukena käytettiin alan kirjallisuutta ja digitaalisessa markkinoinnissa käytettäviä analyyttisiä tutkimusapuvälineitä, kuten Google Analyticsiä ja Google AdWordsia. Näiden analyyttisten työvälineiden avulla suunnitelman tueksi pystyttiin keräämään oleellista materiaalia, jonka avulla saatiin tärkeää tietoa kohderyhmän kuluttajakäyttäytymisestä verkossa.
Kirjallisen aineiston ja analyyttisillä tutkimusvälineillä tehtyjen taustatutkimusten avulla Interbrands Wines & Spiritsille rakennettiin digitaaliseen markkinointiin vahvasti pohjautuva mediasuunnitelma, jonka pääpaino keskittyi verkkokaupan perustamisvaiheeseen, kuitenkaan unohtamatta jatkotoimenpiteitä.
Koska työn kohteena oli verkkokauppa, keskityttiin suunnitelmassa verkossa ilmeneviin markkinoinnin muotoihin ja digitaaliseen mediaan. Sen vuoksi työssä pyrittiin valottamaan digitaalisen markkinoinnin hyötyjä ja mahdollisuuksia ottaen huomioon alkoholimarkkinoiden tuomat haasteet Suomessa. Kohderyhmäksi valittiin viininjuojat ja markkinointiviestintää suunniteltaessa keskityttiin erityisesti 30–65-vuotiaisiin kuluttajiin. Tehokkaan digitaalisen mediastrategian saavuttamiseksi oli oleellista, että suunnitelman kohderyhmä pidettiin tarpeeksi tiiviinä, sillä liian laajalle kohderyhmälle suunnattu markkinointiviestintä olisi ollut tuloksetonta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kehittämistutkimus, jonka tukena käytettiin alan kirjallisuutta ja digitaalisessa markkinoinnissa käytettäviä analyyttisiä tutkimusapuvälineitä, kuten Google Analyticsiä ja Google AdWordsia. Näiden analyyttisten työvälineiden avulla suunnitelman tueksi pystyttiin keräämään oleellista materiaalia, jonka avulla saatiin tärkeää tietoa kohderyhmän kuluttajakäyttäytymisestä verkossa.
Kirjallisen aineiston ja analyyttisillä tutkimusvälineillä tehtyjen taustatutkimusten avulla Interbrands Wines & Spiritsille rakennettiin digitaaliseen markkinointiin vahvasti pohjautuva mediasuunnitelma, jonka pääpaino keskittyi verkkokaupan perustamisvaiheeseen, kuitenkaan unohtamatta jatkotoimenpiteitä.