Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Koulun penkiltä radiostaraksi? : viestinnän alan koulutuksen merkitys suosituksi radiopersoonaksi kasvamisessa

Shemeikka, Tytti (2013)

 
Avaa tiedosto
Tytti_Shemeikka.pdf (199.3Kt)
Lataukset: 


Shemeikka, Tytti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305127898
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on pyritty selvittämään, mikä merkitys viestinnän alan koulutuksella on suosituksi radiopersoonaksi kasvamisessa 2010-luvulla.

Työtä varten on haastateltu kahta 2010-luvun suosittua radiopersoonaa, joilla on erilaiset koulutustaustat: YleX Iltapäivän Aino Töllistä ja Radio Suomipopin Aamulypsyn Jaajo Linnonmaata. Haastatteluissa selvitetään, miten paljon koulutuksella tai sen puutteella on ollut merkitystä Töllisen ja Linnonmaan urakehityksessä.

Työssä määritellään, millainen radio on viestintävälineenä. Määritelmässä selviää se, että radiojuontajan on tunnettava radio välineenä ennen kuin hänestä voi kasvaa suosittu radiopersoona.

Opinnäytetyössä määritellään, mikä on radiopersoona 2010-luvulla ja mitkä asiat ovat vaikuttaneet radiopersoonien kehitykseen vuosien saatossa. Työssä käydään läpi myös erilaisia viestinnän alan koulutusvaihtoehtoja, jotka ovat yleisimpiä radiojuontajien koulutustaustoissa.

Haastatteluiden ja 2000-luvun radiopersoonien historian tarkastelulla opinnäytetyössä päädytään siihen, ettei koulutustausta ole ratkaisevassa asemassa, kun radiojuontajasta kasvaa suosittu radiopersoona. Koulutus ja opintoihin liittyvä työharjoittelu on kuitenkin 2010-luvulla varmin väylä päästä radioalalle töihin.

Haastattelujen perusteella selvisi, että radiopersoonan koulutusta tärkeämpää on se, että radiopersoona pohjaa radiojuontonsa omiin tunteisiinsa ja tunnereaktioihinsa. Kun radiopersoona on oma itsensä ja kokee aitoja tunteita, hänen uskottavuutensa kasvaa. Kuulijat haluavat kuunnella aitoa radiopersoonaa.

Opinnäytetyön havainnoissa kävi ilmi myös se, että muut mediat ovat isossa osassa radiopersoonien suosion synnyssä. Pelkkä radiopersoonan aitous ja samaistuttavuus eivät riitä, vaan myös muiden medioiden täytyy kiinnittää huomiota radiopersoonaan, jotta hänen suosionsa kasvaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste