Radiojutun dramaturgia ajankohtaisessa asiaohjelmassa : dramaturginen ideapakki
Ylinen, Iida (2013)
Ylinen, Iida
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305138102
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään, millaisen dramaturgian voi rakentaa kymmenminuuttiseen radiojuttuun, joka on osa ajankohtaista asiaohjelmaa. Dramaturgisia vaihtoehtoja kartoittamalla rakentuu ideapakki radiotoimittajan työn tueksi. Ideana on koota yhteen keinoja, joiden avulla voi luoda rikasta ja kekseliästä radioilmaisua. Työn tarkoituksena on osoittaa, että myös ajankohtaista asiajournalismia tekevä toimittaja voi hyödyntää työssään monipuolisesti dramaturgista ajattelua. Opinnäytetyön idea syntyi tekijän halusta selvittää, miten paljon hän voi varioida omaa radioilmaisuaan Yle Radio 1:n ohjelmassa Ajankohtainen Ykkönen.
Ensimmäiseksi opinnäytetyössä määritellään käsitettä ajankohtainen asiaohjelma ja pohditaan asiaohjelmien yhteiskunnallista roolia ja funktiota todellisuuden hahmottajina ja luojina.
Seuraavaksi keskitytään käsitteeseen dramaturgia. Dramaturgia viittaa tässä yhteydessä radiojutun rakenteeseen, muotoon ja kerrontatapaan. Johdatus dramaturgiseen ajatteluun tapahtuu esittelemällä draaman kaari, perinteinen draaman malli ja siihen nojaavia muita draamallisia malleja.
Draaman mallien jälkeen perehdytään erilaisiin rakennemalleihin. Hyvä rakenne on tärkeä työkalu jonkin asian esittämiseen. Opinnäytetyöhön valikoidut rakennemallit muodostavat laajan katsauksen erilaisiin tapoihin rakentaa juttu. Rakennemallit on koottu poikkitieteellisessä ja -taiteellisessa hengessä radio-, televisio- ja elokuvailmaisua koskevasta kirjallisuudesta.
Dramaturgisia mahdollisuuksia konkretisoidaan myös esittelemällä erilaisia ilmaisullisia elementtejä ja keinoja. Näiden elementtien avulla toimittaja voi luoda juttuunsa tietynlaisen rakenteen ja sitä kautta kokonaisdramaturgian.
Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan yleisempiä ohjeita radiojuttua työstävälle toimittajalle. Lähdekirjallisuuden lisäksi opinnäytetyöhön on hankittu uutta tietoa alan ammattilaisilta. Opinnäytetyön tekijä peilaa myös kautta linjan Ajankohtaiseen Ykköseen tekemiensä juttujen dramaturgiaa lähdekirjallisuuden antiin ja tulee siten projisoineeksi myös omia tapojaan rakentaa radiojuttu.
Opinnäytetyö osoittaa, että dramaturgiaan perehtyminen luo toimittajalle hyvät lähtökohdat rikkoa kaavamaista tapaa rakentaa juttu toimittajan kysymysten, spiikkien ja haastateltavan vastauksien varaan. Dramaturgisen ajattelun kehittäminen on tärkeää myös siksi, että on eri asia noudattaa konventioita tietoisesti kuin tiedostamatta.
Ensimmäiseksi opinnäytetyössä määritellään käsitettä ajankohtainen asiaohjelma ja pohditaan asiaohjelmien yhteiskunnallista roolia ja funktiota todellisuuden hahmottajina ja luojina.
Seuraavaksi keskitytään käsitteeseen dramaturgia. Dramaturgia viittaa tässä yhteydessä radiojutun rakenteeseen, muotoon ja kerrontatapaan. Johdatus dramaturgiseen ajatteluun tapahtuu esittelemällä draaman kaari, perinteinen draaman malli ja siihen nojaavia muita draamallisia malleja.
Draaman mallien jälkeen perehdytään erilaisiin rakennemalleihin. Hyvä rakenne on tärkeä työkalu jonkin asian esittämiseen. Opinnäytetyöhön valikoidut rakennemallit muodostavat laajan katsauksen erilaisiin tapoihin rakentaa juttu. Rakennemallit on koottu poikkitieteellisessä ja -taiteellisessa hengessä radio-, televisio- ja elokuvailmaisua koskevasta kirjallisuudesta.
Dramaturgisia mahdollisuuksia konkretisoidaan myös esittelemällä erilaisia ilmaisullisia elementtejä ja keinoja. Näiden elementtien avulla toimittaja voi luoda juttuunsa tietynlaisen rakenteen ja sitä kautta kokonaisdramaturgian.
Lopuksi opinnäytetyössä pohditaan yleisempiä ohjeita radiojuttua työstävälle toimittajalle. Lähdekirjallisuuden lisäksi opinnäytetyöhön on hankittu uutta tietoa alan ammattilaisilta. Opinnäytetyön tekijä peilaa myös kautta linjan Ajankohtaiseen Ykköseen tekemiensä juttujen dramaturgiaa lähdekirjallisuuden antiin ja tulee siten projisoineeksi myös omia tapojaan rakentaa radiojuttu.
Opinnäytetyö osoittaa, että dramaturgiaan perehtyminen luo toimittajalle hyvät lähtökohdat rikkoa kaavamaista tapaa rakentaa juttu toimittajan kysymysten, spiikkien ja haastateltavan vastauksien varaan. Dramaturgisen ajattelun kehittäminen on tärkeää myös siksi, että on eri asia noudattaa konventioita tietoisesti kuin tiedostamatta.