Myynnin ulkoistaminen Pohjois-Suomessa
Tuominen, Sade-Maria; Pasma, Heidi (2013)
Tuominen, Sade-Maria
Pasma, Heidi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305168962
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa myynnin ulkoistamisen tunnettavuutta sekä kiinnostusta myynnin ulkoistamiseen pohjoissuomalaisissa yrityksissä. Työssä selvitettiin, mitä myynnin ulkoistaminen käsitteenä tarkoittaa ja mitkä ovat myynnin ulkoistamisen edut ja haasteet. Opinnäytetyö tehtiin Lapland Sales Academy -hankkeelle ja opinnäytetyön pohjalta hankkeessa olisi tarkoituksena muodostaa myynnin ulkoistamisen opas.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aluksi ulkoistamisen ja myynnin teoriaa yleisellä tasolla. Tämän jälkeen keskitytään myynnin ulkoistamisen teoriaan ja myynnin ulkoistamisen prosessiin, jotka on muodostettu myynnin ja ulkoistamisen teorian pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Kyselyssä tietoa kerättiin monivalinta-, asteikko- ja avoimilla kysymyksillä. Tutkimusaineistoa kerättiin Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä. Kysely lähetettiin sähköpostitse satunnaisotannalla valituille yrityksille.
Tutkimustulosten mukaan myynnin ulkoistaminen on Pohjois-Suomessa toimiville yrityksille vielä melko tuntematon käsite, eikä myyntiä tai myynnin prosesseja ole kohderyhmään kuuluvissa yrityksissä juuri ulkoistettu. Myynnin ulkoistaminen ei herätä yrityksissä kielteisiä ajatuksia, mutta aiheesta tarvittaisiin enemmän tietoa myynnin ulkoistamisen tarjoamista hyödyistä sekä ohjausta myynnin ulkoistamisen toteuttamiseen. Myynnin ulkoistamisen opas tulisi yrityksille tarpeeseen ja helpottaisi monia yrityksiä myynnin suunnittelussa sekä toteutuksessa.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään aluksi ulkoistamisen ja myynnin teoriaa yleisellä tasolla. Tämän jälkeen keskitytään myynnin ulkoistamisen teoriaan ja myynnin ulkoistamisen prosessiin, jotka on muodostettu myynnin ja ulkoistamisen teorian pohjalta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista tutkimustapaa. Tutkimus toteutettiin sähköisenä kyselynä, joka toteutettiin Webropol-ohjelman avulla. Kyselyssä tietoa kerättiin monivalinta-, asteikko- ja avoimilla kysymyksillä. Tutkimusaineistoa kerättiin Pohjois-Suomen alueella toimivista yrityksistä. Kysely lähetettiin sähköpostitse satunnaisotannalla valituille yrityksille.
Tutkimustulosten mukaan myynnin ulkoistaminen on Pohjois-Suomessa toimiville yrityksille vielä melko tuntematon käsite, eikä myyntiä tai myynnin prosesseja ole kohderyhmään kuuluvissa yrityksissä juuri ulkoistettu. Myynnin ulkoistaminen ei herätä yrityksissä kielteisiä ajatuksia, mutta aiheesta tarvittaisiin enemmän tietoa myynnin ulkoistamisen tarjoamista hyödyistä sekä ohjausta myynnin ulkoistamisen toteuttamiseen. Myynnin ulkoistamisen opas tulisi yrityksille tarpeeseen ja helpottaisi monia yrityksiä myynnin suunnittelussa sekä toteutuksessa.