VERTAILU VIESTINNÄN JA ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN MUUTOKSISTA : Vaasan Yrittäjät ry:n jäsenistö
Katajamäki, Kirsi (2013)
Katajamäki, Kirsi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179157
Tiivistelmä
Vaasan Yrittäjät ry:n teettämä edellinen, laaja asiakastyytyväisyys kysely on toteutettu vuonna 2007 Terhi Koskilammin Vaasan ammattikorkeakoulun opinnäytetyötä varten. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää asiakastyytyväisyydessä tapahtunut mahdollinen muutos Vaasan Yrittäjät ry:n toimitusjohtaja Tuula Töylin ja yrittäjien viestintäryhmän toimeksiannosta. Asiakastyytyväisyyttä on lähestytty selvittämällä, mitä asiakastyytyväisyys on ja mistä se muodostuu. Yhdistyksen markkinointia on tarkasteltu yleisesti yrityksen markkinoinnin näkökulmasta ja siihen on tuotu näkökulmaa markkinoinnista yleisesti sekä suhde- ja palvelujenmarkkinoinnin kautta. Teoriaosassa markkinointi-viestintäkeinoista on syvällisemmin keskitytty viestintään ja muut keinot on käsitelty lyhyesti. Varsinkin ulkoinen viestintä koettiin tärkeäksi ja sillä alalla on eniten tapahtunut yhteiskunnallisia muutoksia verrattuna edellisen tutkimuksen toteuttamisen ajankohtaan. Yrityksen imagoa käsiteltiin myös suhteellisen pintapuolisesti. Siihen ei perehdytty kovin syvällisesti, koska aihe on laaja ja sen tarkastelu olisi ansainnut oman opinnäytetyönsä. Tutkimuksessa selvisi, että Vaasan Yrittäjät ry:n toimintaa, sen tarjoamia palveluja sekä imagoa pidettiin hyvänä ja toimintaan oltiin tyytyväisiä. Vaikka imagokysymysten kohdalla oli tapahtunut laskua, olivat muutokset kuitenkin marginaalisia, kun niitä tarkasteltiin vastaajamäärien avulla. Opinnäytetyön liitteenä ovat muutokset ilmaistu tarkemmin taulukoina ja kaavioina. Tämän toivottiin auttavan mahdollisessa seuraavassa opinnäytetyössä, joka voisi enemmän keskittyä yhdistyksen imagoon. Tutkimuksessa nousi esiin kaksi ryhmää, nuoret ja alkavat yrittäjät, joiden aktivoimiseen olisi kiinnitettävä huomiota. Nyt mitään ryhmää ei nosteta toisen yli, vaan kaikkia kohdellaan samanarvoisesti, mutta edellisiin ryhmiin voisi erityisesti suositella panostettavan toimenpiteitä. Tutkimuksen luotettavuutta ja pätevyyttä arvioitiin validiteetin ja reliabiliteetin avulla. Vastausprosentti oli riittävä ja tuloksissa saatiin selville, niitä asioita mitä haluttiinkin.