Yrityksen visuaalinen ilme : Case Kyrönmaan Lähettipalvelu Oy Kytönen
Tuisku, Heidi (2013)
Tuisku, Heidi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179168
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179168
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on yrityksen visuaalinen ilme ja sen uudistaminen Kyrönmaan Lähettipalvelu Oy Kytöselle. Case-yritys on kuljetuspalveluita tuottava pienyritys, jonka visuaalinen ilme kaipasi uudistusta. Tässä työssä on valittu yritykselle kaikessa sen viestintämateriaalissa käytettävä kirjasintyyppi sekä tunnusväri. Lisäksi yritykselle on suunniteltu uusi tunnus ja käyntikortti vektorigrafiikkaa käyttäen. Nämä suunnitelmat on kerätty graafiseen ohjeistukseen. Työn teoriaosa on jaettu kolmeen lukuun, markkinointiviestintään, design managementiin sekä toiminnalliseen opinnäytetyöprosessiin. Aluksi käsitellään markkinointiviestinnän tavoitteita ja keinoja sekä työn kannalta oleellisinta markkinointiviestinnän osaa, visuaalista markkinointia. Visuaalista ilmettä uudistettaessa on tarkasteltava yrityksen identiteettiä sekä yrityskuvaa. Hyvä yrityskuva on tärkeä kilpailutekijä, joten on tärkeää mitä yritys sanoo ja miltä se näyttää. Toisessa luvussa tarkastellaan design managementin osa-alueiden eli typografian, tunnuksen, värien sekä graafisen ohjeistuksen teoriaa. Hyvä design management on sekä tyyliltään että värimaailmaltaan ajaton, mutta erottuva. Kolmas teoriaosa kertoo toiminnallisesta opinnäytetyöprosessista. Millainen työn tulee olla, mitä sen tulee pitää sisällään ja miten se voidaan toteuttaa. Tämän opinnäytetyön lopputuloksena syntynyt case-yrityksen uudistunut ilme mahdollistaa tulevaisuudessa yrityksen kokonaisviestinnän uudistamisen. Graafisen ohjeistuksen avulla ilmoitusmainonnasta tulee jatkossa yhtenäinen ja sen avulla esimerkiksi yrityksen www-sivut on nyt helppo uudistaa, kun typografia ja värimaailma on määritelty.