Building Brand Awareness in Chinese Chocolate Industry : case company, Dove chocolate
Zhang, Jiwen (2013)
Zhang, Jiwen
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179184
Tiivistelmä
Globaalin kaupankäynnin kehityksen myötä yhä useammat monikansalliset yhtiöt pyrkivät Kiinan markkinoille. Tämä kehitys luo kiinalaisille yrityksille samalla sekä suurempia mahdollisuuksia että suurempia haasteita. Metodeista, tekniikoista ja strategioista huolimatta, ulkomaiset suklaayhtiöt menestyvät paremmin kuin kiinalaiset. Doven suklaa edustaa useita ulkomaisia brändejä ja sillä on absoluuttinen etu kiinalaisilla suklaamarkkinoilla. Siksi tutkimuksen case -tapauksena on Dove-yhtiö. Tavoitteena on selvittää kuinka Dove onnistui luomaan merkkitietoisuutta Kiinassa. Päätavoitteen saavuttamiseksi asetettiin seuraavat osatutkimusongelmat: ensinnäkin, minkälainen markkinointiympäristo suklaalla on Kiinassa? Toiseksi, minkälaiset tekijät vaikuttavat kiinalaisten asiakkaiden kulutuspäätöksiin suklaan suhteen? Kolmanneksi, millainen asenne kiinalaisilla asiakkailla on Doven suklaata kohtaan? Ja viimeiseksi, kuinka Dove markkinoi itseään innovatiivisella tavalla? Teoreettinen pohja ja empiirinen tutkimus pohjustavat näitä tutkimusongelmia. Tulos perustuu internetin kautta välitettyyn kyselyyn ja syvällisempien haastatteluiden metodiin. Tulokset näyttävät vallitsevan suklaan markkinointiympäristön Kiinassa, kiinalaisen kulutuskäyttäytymisen suklaan suhteen ja Doven SWOT-analyysin. Tietoa voidaan käyttää Doven kehittämiseen. Samalla se tarjoaa suosituksia ja ehdotuksia paikallisille kiinalaisille suklaabrändeille merkkitietoisuuden luomiseen. Tällä hetkellä kiinalaiset brändit ovat huonommassa asemassa, mutta hyödyntämällä korkealaatuisen hyvän maun ja kohtalaisen hinnan, ne voivat muuttaa tilanteen.
