Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Audio Signal Processing for a Game Environment : Translating Audio Into a Playable Experience

Reinilä, Sami (2013)

 
Avaa tiedosto
PlayYour.pdf (9.262Mt)
Lataukset: 


Reinilä, Sami
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305179216
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli analysoida digitaalista audiosignaalia ja muuntaa se uudeksi pelat-tavaksi kokemukseksi. Lopputuloksena tehtiin peli joka käyttää audiosignaalia lähteenään luodessaan pelattavaa sisältöä.

Työ tutki audiosignaalin analysoinnin metodeja ja vaihtoehtoja: kuinka signaalia prosessoi-daan ja analysoidaan erilaisilla suotimilla ja apu-ohjelmilla. Siinä käytiin läpi erilaisia mah-dollisuuksia reaaliaikaisen analyysin ja ennalta suoritetun analyysin väliltä painottuen mu-siikkia sisältävien signaalien analysointiin. Työssä toteutettiin erilaisia tapoja tunnistaa kiinnostavia alueita signaalista, joista muodostettiin tapahtumia pelimoottorin käyttöön.

Yleisellä tasolla pelimoottorit perustuvat tapahtumiin. Tapahtumia luovat pelaajat ja pe-liympäristö siihen ohjelmoitujen muuttujien avulla. Työ keskittyi audiopohjaisiin tapahtumiin ja niiden luontiin käyden läpi myös muita tärkeimpiä peleissä käytössä olleita tapahtumia. Näytin kuinka muodostamalla audiotapahtumista pelitapahtumia on mahdollista luoda useita erityyppisiä tapahtumia. Audiosignaalin perusteella luotiin vihollismuodostelmia, sitä käytettiin taustagrafiikan piirtämiseen, sekä pelin yleisen vaikeustason ja nopeuden sään-telyyn.

Koska tietokoneiden, sekä prosessorien että näytönohjainten, suorituskyky on yhä rajallinen perustui pelin ohjelmointi optimointiin ja illuusion luomiseen realismin sijasta. Työ analysoi audiosignaalin käyttömahdollisuuksia myös tästä perspektiivissä: kuinka paljon signaalin voi olettaa vaikuttavan peliin ilman että pelattavuus ja hauskuus kärsivät, ja kuinka paljon sitä voi reaaliaikaisesti käsitellä.

Lopputuloksen rakennettiin peli joka käyttää musiikkia pelikokemuksen muodostamiseen. Siihen käytettiin ilmaisia avoimen lähdekoodin ohjelmistoja, joiden lisäksi valittiin parhaat saatavilla olevat työkalut niiden avuksi. Työssä näytettiin kuinka peli on rakennettu, kuinka sen koodi toimii ja kuinka sitä optimoitiin suorituskykyä silmälläpitäen. Peli on ladattavissa pelattavana versiona, lisäksi myös lähdekoodi on ladattavissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste