Verkostomainen liiketoimintamalli
Vallbacka, Marja (2009)
Vallbacka, Marja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087434
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää käytännön liiketoimintamalli perustettavalle konsulttiyritykselle, jonka asiakkaita ovat pääkaupunkiseudulla toimivat pienet ja keskisuuret ICT-yritykset. Liiketoimintamallin ytimen muodostaa verkostoituminen tunnettujen koulutustuottajien kanssa, joiden palveluista perustettava yritys rakentaa asiakaslähtöisen kokonaistarjooman.
Käsitekehys tässä tutkimuksessa rakentui liiketoimintamallien ympärille. Lähdeteoksina käytettiin aiheesta tehtyä väitöskirjaa, strategiateoksia ja lehtiartikkeleita, jotka käsittelivät liiketoimintamalleja. Lisäksi tukena käytettiin Tampereen ammattiopiston verkkosivuilla kuvattua tuotekehitysprosessia.
Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusprosessi oli laadullinen. Tutkimusmetodi sen sijaan lainattiin tuotekehityksestä. Tutkimuksen kohderyhmät muodostuivat ICT-toimialaa edustavien pk-yritysten toimitusjohtajista ja omistajista sekä valittujen koulutusyritysten toimitusjohtajista. Tutkimusaineisto saatiin tutkimuksen kohderyhmien haastatteluista. Lisäksi käytettiin tutkijan empiiriseen kokemukseen pohjautuvia tietoja.
Tutkimuksen tuloksena selvisi se, että toimiva ja kannattava liiketoimintamalli sisältää koulutus- ja valmennuspalvelujen sekä muiden konsulttien välityksen. Lisäksi tarjontaan kuuluu myynnin konsultointi. Liiketoiminnan käynnistäminen vie 1-2 vuotta, ja yhteistyöstä tutkijan kanssa ollaan kiinnostuneita.
Tutkimuksen seurauksena päätettiin, että tätä rakennettua liiketoimintamallia käytetään, kun yritys perustetaan.
Käsitekehys tässä tutkimuksessa rakentui liiketoimintamallien ympärille. Lähdeteoksina käytettiin aiheesta tehtyä väitöskirjaa, strategiateoksia ja lehtiartikkeleita, jotka käsittelivät liiketoimintamalleja. Lisäksi tukena käytettiin Tampereen ammattiopiston verkkosivuilla kuvattua tuotekehitysprosessia.
Tutkimusstrategiana käytettiin toimintatutkimusta ja tutkimusprosessi oli laadullinen. Tutkimusmetodi sen sijaan lainattiin tuotekehityksestä. Tutkimuksen kohderyhmät muodostuivat ICT-toimialaa edustavien pk-yritysten toimitusjohtajista ja omistajista sekä valittujen koulutusyritysten toimitusjohtajista. Tutkimusaineisto saatiin tutkimuksen kohderyhmien haastatteluista. Lisäksi käytettiin tutkijan empiiriseen kokemukseen pohjautuvia tietoja.
Tutkimuksen tuloksena selvisi se, että toimiva ja kannattava liiketoimintamalli sisältää koulutus- ja valmennuspalvelujen sekä muiden konsulttien välityksen. Lisäksi tarjontaan kuuluu myynnin konsultointi. Liiketoiminnan käynnistäminen vie 1-2 vuotta, ja yhteistyöstä tutkijan kanssa ollaan kiinnostuneita.
Tutkimuksen seurauksena päätettiin, että tätä rakennettua liiketoimintamallia käytetään, kun yritys perustetaan.