Perehdyttämissuunnitelma Teknillisen korkeakoulun Laivalaboratoriolle
Roste, Soile (2009)
Roste, Soile
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912107576
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka hyvin Teknillinen korkeakoulun laivalaboratoriossa
oli otettu huomioon uuden työntekijän perehdyttäminen. Lisäksi tarkoituksena
oli selvittää, mitä parannettavaa nykyisessä perehdyttämisprosessissa on. Tutkimuksen tavoitteena
oli tuoda esille ne asiat, joiden avulla prosessista saataisiin selkeä ja toimiva. Tarkoituksena
oli laatia perehdyttäjälle suullisen perehdyttämisen tueksi kirjallinen materiaali.
Tutkimustuloksena syntyivät kirjalliset perehdyttämis- ja poistumisoppaat sekä opas prosessin
tueksi.
Laivanrakennusalan diplomi-insinööriksi voi Suomessa opiskella vain Teknillisen korkeakoulun laivalaboratoriossa Otaniemessä. Tutkimustoimintaan sisältyy myös paljon kenttämittausta.
Laboratoriolla on yhteistyötä useiden ulkomaisten korkeakoulujen ja VTT Laivatekniikan
osaston kanssa, ja laboratorio on mukana myös monissa EU-yhteistyöhankkeissa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin aihetta käsittelevää
liiketaloudellista kirjallisuutta sekä omia kohdeorganisaatiossa tehtyjä havaintoja.
Työssä käsiteltiin lisäksi perehdyttämisprosessia: suunnitteluvaihetta, suunnitelman laatimista
sekä perehdyttämisen seurantaa ja arviointia.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että uuden työntekijän perehdyttämisessä oli huomattavia
puutteita. Joissakin tilanteissa perehdyttäminen oli jäänyt jopa kokonaan toteuttamatta.
Tutkimus osoitti kiistattomasti sen, että huolellinen perehdyttäminen, sen seuranta ja arviointi
viime kädessä vaikuttavat erittäin paljon työyhteisön laatuun, työhyvinvointiin ja saavutettuun
tulokseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että seuraamalla laadittua perehdyttämissuunnitelmaa
uusi työntekijä voidaan sitouttaa organisaation toimintaan ja työyhteisöön laadukkaasti
ja joustavasti. Suositeltavaa on, että perehdyttämisen ongelmakohtiin puututaan. Laivalaboratorion
kannattaa ottaa käyttöön tämän tutkimuksen myötä kehitetyt perehdyttämismateriaalit
ja järjestää perehdyttäjille enemmän aikaa uusien työntekijöiden opastamiseen.
oli otettu huomioon uuden työntekijän perehdyttäminen. Lisäksi tarkoituksena
oli selvittää, mitä parannettavaa nykyisessä perehdyttämisprosessissa on. Tutkimuksen tavoitteena
oli tuoda esille ne asiat, joiden avulla prosessista saataisiin selkeä ja toimiva. Tarkoituksena
oli laatia perehdyttäjälle suullisen perehdyttämisen tueksi kirjallinen materiaali.
Tutkimustuloksena syntyivät kirjalliset perehdyttämis- ja poistumisoppaat sekä opas prosessin
tueksi.
Laivanrakennusalan diplomi-insinööriksi voi Suomessa opiskella vain Teknillisen korkeakoulun laivalaboratoriossa Otaniemessä. Tutkimustoimintaan sisältyy myös paljon kenttämittausta.
Laboratoriolla on yhteistyötä useiden ulkomaisten korkeakoulujen ja VTT Laivatekniikan
osaston kanssa, ja laboratorio on mukana myös monissa EU-yhteistyöhankkeissa.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistona käytettiin aihetta käsittelevää
liiketaloudellista kirjallisuutta sekä omia kohdeorganisaatiossa tehtyjä havaintoja.
Työssä käsiteltiin lisäksi perehdyttämisprosessia: suunnitteluvaihetta, suunnitelman laatimista
sekä perehdyttämisen seurantaa ja arviointia.
Tutkimuksen tuloksena ilmeni, että uuden työntekijän perehdyttämisessä oli huomattavia
puutteita. Joissakin tilanteissa perehdyttäminen oli jäänyt jopa kokonaan toteuttamatta.
Tutkimus osoitti kiistattomasti sen, että huolellinen perehdyttäminen, sen seuranta ja arviointi
viime kädessä vaikuttavat erittäin paljon työyhteisön laatuun, työhyvinvointiin ja saavutettuun
tulokseen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voitiin todeta, että seuraamalla laadittua perehdyttämissuunnitelmaa
uusi työntekijä voidaan sitouttaa organisaation toimintaan ja työyhteisöön laadukkaasti
ja joustavasti. Suositeltavaa on, että perehdyttämisen ongelmakohtiin puututaan. Laivalaboratorion
kannattaa ottaa käyttöön tämän tutkimuksen myötä kehitetyt perehdyttämismateriaalit
ja järjestää perehdyttäjille enemmän aikaa uusien työntekijöiden opastamiseen.