Näytä suppeat kuvailutiedot

Developing and establishing a blogger outreach strategy : case ElämysLahjat.fi

Sirén, Noora (2013)

dc.contributor.authorSirén, Noora
dc.date.accessioned2013-05-17T12:02:51Z
dc.date.available2013-05-17T12:02:51Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201305179238
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/59144
dc.description.abstractCooperation between bloggers and companies has become more common in Finland during the past few years, and today it is one of the developing forms of content production enabled by social media. The objective of the thesis is to create a strategy model for companies that are interested in cooperation with bloggers and the marketing potential that is attached to blogger outreach. The specific goal of the thesis client company was to find out what do bloggers expect from cooperation with companies. The theoretical part discusses influencing themes behind blogging, including the growth of online marketing, significance of quality online content and the commoditization of social media. Deeper attention is drawn to blogger outreach in specific, its current state in Finland and its different forms currently used. Literature, published research data as well as relevant online sources are used as the theory base. The research data was collected through an electronic survey that aimed to reveal Finland’s most popular bloggers’ opinions, previous experiences and expectations in relation to cooperation with companies. Research data was collected also in personal interviews where the bloggers were able to share more of their thoughts and contemplate on their central motives for company cooperation. Based on the research it can be stated that a majority of bloggers are open to cooperation with companies, provided that it is executed with a fair mindset and along with the practices of the blogosphere. From a company point-of-view the cooperation process has multiple stages, each of which should be invested in. For example, when taking the first steps in planning the cooperation companies should take into account the content and appearance of the cooperation proposal, publishing style of the blogger, theme of the blog and possible compensation paid, among other factors. As a final result, a five-step strategy model for blogger outreach is presented, based on which the client company and any other Finnish company may successfully plan, implement and track cooperation with bloggers.en
dc.description.abstractBloggaajien ja yritysten välinen yhteistyö on yleistynyt Suomessa viime vuosina ja on tänä päivänä yksi kehittyvistä sosiaalisen median mahdollistamista sisällöntuottamisen muodoista. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda strategiamalli yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita bloggaajien kanssa tapahtuvasta yhteistyöstä ja siihen lukeutuvasta markkinointipotentiaalista. Opinnäytetyön toimeksiantajan keskeisenä toiveena oli selvittää, mitä bloggaajat toivovat yhteistyöltä yritysten kanssa. Työn teoriaosuudessa määritellään bloggaamisen taustalla olevia vaikuttimia nettimarkkinoinnin kasvun, laadukkaan online-sisällön merkityksen sekä sosiaalisen median yleistymisen kautta. Syvemmin tarkastellaan varsinaista bloggaajayhteistyötä, sen nykytilaa Suomessa sekä sen eri ilmenemismuotoja. Teoriataustana käytetään teemoja käsittelevää kirjallisuutta, aiheeseen liittyvää julkaistua tutkimusdataa, sekä relevantteja sähköisiä lähteitä. Tutkimusaineisto koottiin sähköisen kyselyn avulla, jolla selvitettiin Suomen suosituimpien bloggaajien mielipiteitä, aiempia kokemuksia, toiveita ja odotuksia koskien yhteistyötä yritysten kanssa. Tutkimusaineistoa koottiin myös henkilökohtaisissa haastatteluissa, joissa bloggaajat pääsivät laajemmin jakamaan ajatuksiaan sekä pohtimaan yritysyhteistyön keskeisiä motiiveja. Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että suuri enemmistö bloggaajista on avoin yritysten kanssa tehtävää yhteistyötä kohtaan, olettaen että se toteutetaan reilusti ja blogosfäärin käytäntöjä myötäillen. Yhteistyöprosessi on yrityksen näkökulmasta monivaiheinen, ja jokaiseen vaiheeseen tulee panostaa. Esimerkiksi yhteistyön ensiaskelia suunnitellessa tulisi ottaa huomioon muun muassa yhteistyöehdotuksen sisältö ja ulkoasu, lähestyttävän bloggaajan julkaisutyyli, blogin aihepiiri, sekä mahdollinen maksettava kompensaatio. Opinnäytetyön tuloksena esitellään viiden kohdan strategiamalli, johon pohjaten toimeksiantajayritys sekä mikä tahansa muu suomalainen yritys voi menestyksekkäästi suunnitella, toteuttaa ja seurata bloggaajien kanssa tapahtuvaa yhteistyötä.fi
dc.language.isoeng
dc.publisherTurun ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titleDeveloping and establishing a blogger outreach strategy : case ElämysLahjat.fien
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/72
dc.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.ysasosiaalinen media
dc.subject.ysablogit
dc.subject.ysayritysyhteistyö
dc.subject.ysadigitaalinen markkinointi
dc.contributor.organizationTurun ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordBlogger outreach
dc.subject.keywordblog strategy
dc.subject.keywordblogs
dc.subject.keyworddigital marketing strategy
dc.subject.keywordweb content.
dc.subject.degreeprogramfi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing|
dc.subject.disciplineDegree Programme in International Business


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot