Motelli Ruskalinna Oy:n markkinoinnin kehittäminen
Sunila, Tanja (2013)
Sunila, Tanja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305199438
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää Motelli Ruskalinna Oy:n markkinointia sekä löytää uusia toimivia markkinointitapoja erityisesti markkinointiviestinnän kannalta. Ruskalinna on Pellossa, Tornionlaaksossa toimiva motelli.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinoinnin suunnittelua, markkinointiviestintää ja yritysten verkostoitumista. Opinnäytetyön tutkimusaineisto on saatu keräämällä aineistoa Ruskalinnan toimitusjohtajalta sekä Tornionlaakson Yrityspalvelu Oy:n matkailusta vastaavalta yritysneuvojalta. Tornionlaakson yrityspalvelu tarjoaa maksutta yritysneuvontaa Pellon alueen yrityksille.
Ruskalinnan markkinoinnista tehtiin nykytila-analyysi, jotta saatiin selville markkinoinnin kehittämistarpeet ja voitiin esittää, mitä toimenpiteitä markkinoinnin osalta kannattaa jatkossa tehdä. Tarkoitus oli löytää juuri Ruskalinnalle sopivia markkinointitapoja, jotka ovat toteutettavissa käytössä olevilla resursseilla. Tornionlaakson yrityspalvelulta saatiin tietoa Pellon ja Tornionlaakson alueen matkailusta. Selvitys alueen matkailun osalta oli tarpeellista, jotta tiedetään matkailun nykytilanne sekä asiakasryhmät. Aineistot Ruskalinnan markkinoinnin nykytilanteesta ja Tornionlaakson matkailun tilanteesta on kerätty teemahaastatteluilla.
Tutkimusaineiston ja teoriataustan pohjalta toimeksiantajalle esitetään konkreettisia ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen. Yritystä kehotetaan kehittämään nettisivujaan, käyttämään hakukoneoptimointia sekä tarjoamaan majoituspalvelujaan varaussivustojen kautta. Yrityksen kannattaa myös osallistua alueen tapahtumien markkinointiin sekä tehdä yhteistyötä muiden matkailualan yritysten kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosiossa käsitellään markkinoinnin suunnittelua, markkinointiviestintää ja yritysten verkostoitumista. Opinnäytetyön tutkimusaineisto on saatu keräämällä aineistoa Ruskalinnan toimitusjohtajalta sekä Tornionlaakson Yrityspalvelu Oy:n matkailusta vastaavalta yritysneuvojalta. Tornionlaakson yrityspalvelu tarjoaa maksutta yritysneuvontaa Pellon alueen yrityksille.
Ruskalinnan markkinoinnista tehtiin nykytila-analyysi, jotta saatiin selville markkinoinnin kehittämistarpeet ja voitiin esittää, mitä toimenpiteitä markkinoinnin osalta kannattaa jatkossa tehdä. Tarkoitus oli löytää juuri Ruskalinnalle sopivia markkinointitapoja, jotka ovat toteutettavissa käytössä olevilla resursseilla. Tornionlaakson yrityspalvelulta saatiin tietoa Pellon ja Tornionlaakson alueen matkailusta. Selvitys alueen matkailun osalta oli tarpeellista, jotta tiedetään matkailun nykytilanne sekä asiakasryhmät. Aineistot Ruskalinnan markkinoinnin nykytilanteesta ja Tornionlaakson matkailun tilanteesta on kerätty teemahaastatteluilla.
Tutkimusaineiston ja teoriataustan pohjalta toimeksiantajalle esitetään konkreettisia ehdotuksia markkinoinnin kehittämiseen. Yritystä kehotetaan kehittämään nettisivujaan, käyttämään hakukoneoptimointia sekä tarjoamaan majoituspalvelujaan varaussivustojen kautta. Yrityksen kannattaa myös osallistua alueen tapahtumien markkinointiin sekä tehdä yhteistyötä muiden matkailualan yritysten kanssa.