Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Dialogi itseen ja toisiin. Tanssi- ja liiketerapeuttisen näkökulman mahdollisuudet paritanssin opettamisessa kansantanssiryhmässä.

Laurila, Maiju (2021)

 
Avaa tiedosto
Laurila_Maiju.pdf (957.7Kt)
Lataukset: 


Laurila, Maiju
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021123190633
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on lopputyöni Oulun ammattikorkeakoulun ylemmän ammattikorkeakoulun taiteen tekijä ja kehittäjä -suuntautumisessa. Tutkimus perehtyy paritanssin opettamiseen kansantanssissa. Tutkimus on laadullinen case-tutkimus. Aineistoa on analysoitu temaattisesti. Aineistoksi on kerätty kaksi kyselyä, haastattelu sekä tutkijan omat empiirisestä osasta kerätyt muistiinpanot.

Empiirinen osa toteutettiin syksyllä 2021 kansantanssiryhmän viikoittaisissa harjoituksissa. Paritanssin opetuksessa huomioitiin tanssi- ja liiketerapeuttista näkökulmaa perinteisen pedagogiikan lisäksi. Osallistujilta selvitettiin heidän kokemuksiaan paritanssin mahdollisuuksista oppia jotakin myös itsestään. Miten perinteinen kansantanssin paritanssiopetus huomioi tätä näkökulmaa ja mitä tämä näkökulma voisi tuoda lisää kansantanssin pedagogiikkaan?

Tutkimuksen aikana saatiin hyviä kokemuksia näkökulman vaihtamisesta tanssinopetuksessa. Tutkimuksen hypoteesina oli, että kansantanssin ryhmätoiminnassa paritanssin opetuksen näkökulmaa muuttamalla tanssi- ja liiketerapeuttisempaan suuntaan voidaan mahdollistaa oppijoiden kehittyminen paitsi tanssillisesti, myös itsetuntemuksen osalta.

Tutkimuksen perusteella tätä näkökulmaa ei ole perinteisesti huomioitu kansantanssin ryhmätoiminnassa. Kyseessä on case-tutkimus. Kokemuksia ja tutkimusta aiheesta kaivattaisiin lisää. Tanssi- ja liiketerapeuttisen näkökulman ymmärtämisessä olisi suuret mahdollisuudet laajentaa tanssinopetusta. Paritanssi on vuorovaikutuksessa tapahtuvaa toimintaa, joten siinä konkretisoituu paljon minäkuvastamme, maailmankuvastamme ja tavastamme olla vuorovaikutuksessa. Tätä näkökulmaaa hyödyntääksemme tulee lisätä osaamista ja ymmärrystä näistä mahdollisuuksista sekä jatkaa aiheen tutkimista.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste