eResepti osana potilastietojärjestelmää : eResepti-osion käytettävyys
Mattila, Riikka (2013)
Mattila, Riikka
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169037
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305169037
Tiivistelmä
Ohjelman tai tietojärjestelmän käytettävyydellä on oleellinen merkitys liiketaloudellisesti. Tässä opinnäytetyössä tutkimusaiheena on potilastietojärjestelmä Effican eResepti-osion käytettävyys. Päällimmäisenä tarkoituksena on siis selvittää, miten loppukäyttäjät kokevat uuden ohjelman käytön. Haluan selvittää, että onko ohjelmassa mahdollisesti virheitä tai toiminnallisia puutteita. Toinen tavoite tälle työlle on myös loppukäyttäjille tarkoitettujen koulutuksien kehittäminen.
eResepti eli sähköinen lääkemääräys on juuri tällä hetkellä ajankohtainen aihe, sillä se on pitänyt ottaa käyttöön valtakunnallisesti julkisessa terveydenhuollossa 1.4.2013 alkaen. eResepti on osa valtakunnallista KanTa-hanketta, jossa on mukana monta toimijaa ja tässä vaiheessa on päätetty ottaa käyttöön kansalliset toimintamallit, minkä mukaan jatkossa toimitaan eReseptin käytössä. Tämä kaikki on vaatinut paljon eri potilastietojärjestelmien toimittajilta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka kohdennettiin terveydenhuollon henkilöstölle tiettyihin toimintoihin. Toisena menetelmänä käytettiin havainnointia, jonka avulla saatiin tietoa eResepti-osion käytettävyydestä.
Ohjelman käytettävyydessä löytyi ongelmia, jotka liittyivät yhteyksien hitauteen. Käyttäjien mielestä järjestelmä oli myös liian monimutkainen ja sekava. Tutkimuksessa selvisi myös, että käyttäjät tarvitsevat kertauskoulutusta etenkin reseptien uusimisprosessiin ja uusimistyökalun käyttöön.
eResepti eli sähköinen lääkemääräys on juuri tällä hetkellä ajankohtainen aihe, sillä se on pitänyt ottaa käyttöön valtakunnallisesti julkisessa terveydenhuollossa 1.4.2013 alkaen. eResepti on osa valtakunnallista KanTa-hanketta, jossa on mukana monta toimijaa ja tässä vaiheessa on päätetty ottaa käyttöön kansalliset toimintamallit, minkä mukaan jatkossa toimitaan eReseptin käytössä. Tämä kaikki on vaatinut paljon eri potilastietojärjestelmien toimittajilta.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselyä, joka kohdennettiin terveydenhuollon henkilöstölle tiettyihin toimintoihin. Toisena menetelmänä käytettiin havainnointia, jonka avulla saatiin tietoa eResepti-osion käytettävyydestä.
Ohjelman käytettävyydessä löytyi ongelmia, jotka liittyivät yhteyksien hitauteen. Käyttäjien mielestä järjestelmä oli myös liian monimutkainen ja sekava. Tutkimuksessa selvisi myös, että käyttäjät tarvitsevat kertauskoulutusta etenkin reseptien uusimisprosessiin ja uusimistyökalun käyttöön.