Toiminnanohjausjärjestelmä ammattiopistoon : Käyttöönoton haasteet Oulun Seudun ammattiopiston kone- ja metallitekniikan osastolla
Sarajärvi, Kimmo (2013)
Sarajärvi, Kimmo
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305209777
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena tehdä esiselvitys siitä, mitä asioita tulisi huomioida toiminnanohjausjärjestelmän valinnassa Oulun seudun ammattiopistoon. Tavoitteena oli selvittää, mitä vaatimuksia järjestelmältä vaaditaan. Muutosjohtamista apuna käyttäen pyrittiin löytämään järjestelmän muutoksesta aiheutuvat ongelmat. Työn tavoitteena oli laatia benchmarkingin ja haastattelujen tulosten perusteella sopiva ehdotus toiminnanohjausjärjestelmän prosessimalliksi. Opinnäytetyöstä rajattiin pois valmiin järjestelmän projektisuunnitelma.
Työn teoriaosassa käsiteltiin eri toiminnanohjausjärjestelmätyyppejä. Benchmarking- menetelmällä vertailtiin toiminnanohjausjärjestelmiä, joita on käytössä ammattiopistoissa. Muutosjohtamisen avulla pyrittiin löytämään ratkaisuja ongelmiin, joita voi tulla järjestelmää käyttöönotettaessa.
Työssä käytettiin tiedonkeräämisen apuna benchmarking- menetelmää. Työssä käytettiin haastatteluja tietojen tarkentamiseen ja lisätietojen saamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta.
Työn tuloksena saatiin uusi ehdotus toiminnanohjausjärjestelmän prosessimalliksi ja työn tavoitteet saavutettiin. Työn tuloksena syntyi oppilastyönä tehtävä ohjelmointi, jolla järjestelmä voidaan tehdä. Samalla luodaan yhteistyötä eri oppilaitosyksikköjen välille. Järjestelmän kehittymistyössä tulee olemaan paljon erityyppisiä haasteita. Haasteet ja ongelmat pyritään ratkaisemaan muutosjohtamisen keinoin.
Työn teoriaosassa käsiteltiin eri toiminnanohjausjärjestelmätyyppejä. Benchmarking- menetelmällä vertailtiin toiminnanohjausjärjestelmiä, joita on käytössä ammattiopistoissa. Muutosjohtamisen avulla pyrittiin löytämään ratkaisuja ongelmiin, joita voi tulla järjestelmää käyttöönotettaessa.
Työssä käytettiin tiedonkeräämisen apuna benchmarking- menetelmää. Työssä käytettiin haastatteluja tietojen tarkentamiseen ja lisätietojen saamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta.
Työn tuloksena saatiin uusi ehdotus toiminnanohjausjärjestelmän prosessimalliksi ja työn tavoitteet saavutettiin. Työn tuloksena syntyi oppilastyönä tehtävä ohjelmointi, jolla järjestelmä voidaan tehdä. Samalla luodaan yhteistyötä eri oppilaitosyksikköjen välille. Järjestelmän kehittymistyössä tulee olemaan paljon erityyppisiä haasteita. Haasteet ja ongelmat pyritään ratkaisemaan muutosjohtamisen keinoin.