The Experiences of Finnish companies about the Quality of Chinese Labor : Comparison between Chinese and Finnish work cultures
Orjala, Johanna (2009)
Orjala, Johanna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912057118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912057118
Tiivistelmä
Tutkimus jakaantuu kolmeen osaan, joita ovat johdanto, teoreettinen viitekehys sekä empiirinen osuus. Teoriaosuudessa käsitellään kulttuuria, palvelun laatua ja sen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä sekä asiakastyytyväisyyttä. Empiirinen osuus koostuu tutkimuksen tavoista, työn vaiheista sekä tutkimustuloksista. Lopuksi tutkimustuloksista esitetään yhteenveto ja johtopäätökset, arvioidaan aineiston luotettavuutta, sekä esitetään tutkijan ehdotus jatkotutkimusta varten. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville kuinka suomalaiset yritykset ovat kokeneet kiinalaisen työvoiman verrattuna suomalaiseen työvoimaan, joka on valmistunut Ammattikorkeakoulusta. Suomalaista ja kiinalaista kulttuuria verrataan Geert Hofsteden kulttuurin dimensioiden avulla. Kokemuksia vertaillaan asiakastyytyväisyyden valossa, ja haluttiin selvittää mihin seikkoihin oltiin tyytyväisiä ja tyytymättömiä. Tutkimus pyrki selvittämään myös kuinka kiinalaista työvoimaa voitaisiin suomalaisten yritysten mielestä parantaa. Haastattelut ja haastattelukysymykset laadittiin kulttuuri dimensioiden sekä SERVQUAL instrumentin teorioiden pohjalta. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa että, joitakin eroja havaittiin suomalaisen ja kiinalaisen työvoiman välillä. Suomalaiset yritykset ovat tyytyväisempiä kiinalaisen työvoiman luotettavuuteen, ahkeruuteen sekä positiiviseen asenteeseen. Oli mahdotonta tehdä suuria yleistyksiä, sillä vastaukset vaihtelivat yritysten välillä. Kuitenkin kaksi kolmesta yrityksestä oli sitä mieltä, että suomalaisten yritysten tulisi tehdä enemmän yhteistyötä koulujen kanssa, jotta työvoimasta saataisiin entistä ammattitaitoisempaa.