Ilmanvaihto räjähdysvaarallisissa tiloissa
Korhonen, Saku (2013)
Korhonen, Saku
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219799
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305219799
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin räjähdysvaarallisten tilojen erityispiirteitä ilmanvaihdon näkökulmasta. Kaksiosaisen työn ensimmäisessä osassa käsiteltiin räjähdysvaarallisten tilojen ja niissä käytettävien laitteiden teoriaa. Toisessa osassa opittua tietoa hyödynnettiin esimerkkikohteen ilmanvaihtosuunnitelmiin.
Teoriaosiossa koottiin ATEX- laite- ja olosuhdedirektiivien sekä aiheeseen liittyvien EN-standardien keskeinen sisältö kompaktiin muotoon. Helppolukuinen teksti yhdessä informatiivisten taulukoiden ja kuvien kanssa auttaa lukijaa ymmärtämään räjähdysvaarallisen tilojen luokittelua ja turvallisuutta koskevia periaatteita. Räjähdysvaarallisten tilojen ilmanvaihtoa käsiteltiin erillisellä kappaleella.
Kytäjä Golf Oy:n toimeksi antama ilmanvaihdon suunnittelu liittyi räjähdysvaarallisen ilman laimentamiseen. Golfautojen säilytys- ja lataustila suunniteltiin turvallisuuden ehdoilla siten, että ajovoima-akkujen latauksessa syntyvä vetykaasu ei aiheuttaisi tilassa räjähdysvaaraa. Suunnittelukohteen ongelmana oli kaasupitoisuuden laimentamiseen käytettävien mitoitusperusteiden huono sovellettavuus. Sopivien ilmavirtojen määrittäminen ratkaistiin kohteen ominaisuuksia paremmin huomioivilla laskutavoilla.
Teoriaosiossa koottiin ATEX- laite- ja olosuhdedirektiivien sekä aiheeseen liittyvien EN-standardien keskeinen sisältö kompaktiin muotoon. Helppolukuinen teksti yhdessä informatiivisten taulukoiden ja kuvien kanssa auttaa lukijaa ymmärtämään räjähdysvaarallisen tilojen luokittelua ja turvallisuutta koskevia periaatteita. Räjähdysvaarallisten tilojen ilmanvaihtoa käsiteltiin erillisellä kappaleella.
Kytäjä Golf Oy:n toimeksi antama ilmanvaihdon suunnittelu liittyi räjähdysvaarallisen ilman laimentamiseen. Golfautojen säilytys- ja lataustila suunniteltiin turvallisuuden ehdoilla siten, että ajovoima-akkujen latauksessa syntyvä vetykaasu ei aiheuttaisi tilassa räjähdysvaaraa. Suunnittelukohteen ongelmana oli kaasupitoisuuden laimentamiseen käytettävien mitoitusperusteiden huono sovellettavuus. Sopivien ilmavirtojen määrittäminen ratkaistiin kohteen ominaisuuksia paremmin huomioivilla laskutavoilla.