Pinkki kotimaanmatkailu : Suomen kotimaanmatkailun markkinoinnin kohdentaminen seksuaalivähemmistöille
Blomqvist, Kaj Christer (2009)
Blomqvist, Kaj Christer
Vaasan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912087381
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on tehty Vaasan ammattikorkeakoulun opinnäytetyönä ja tarkoituksena on selvittää Suomessa tapahtuvan kotimaanmatkailun markkinoinnin kohdentumista seksuaalivähemmistöille ja markkinoinnin kohdentamisen tarpeellisuutta. Tutkimus on selvitys suomalaisten matkakohteidenmarkkinoinnin kohdentamisesta seksuaalivähemmistöille. Tutkimukseen liittyvän kyselyn kysymykset olivat tyyliltään avoimia ja vastaajilla oli mahdollisuus tuoda näkemyksensä mahdollisimman omaperäisesti. Tulosten analysoinnissa vastaajien omat kokemukset olivat avainasemassa. Kysely tehtiin internetissä E-lomake-nimisellä sähköisellä kyselylomakkeella syksyn 2008 ja kevään 2009 aikana. Kyselystä saatiin 42 vastausta. Tutkimuksesta käy ilmi, että Suomessa kohdennetaan kotimaanmatkailun markkinointia ainoastaan vähäisessä määrin seksuaalivähemmistöille. Markkinointi esiintyy pääosin seksuaalivähemmistöille kohdennetuissa medioissa. Vastauksista selvisi, että enemmistöllä vastaajista on kiinnostusta kohdennettuun markkinointiin, mikäli markkinointi on asiallista. Markkinoinnin ei tarvitsisi olla täysin seksuaalivähemmistöille suunnattua, mutta seksuaalivähemmistöt tulisi ottaa huomioon. Tutkimuksen johtopäätös on että kohdentamisen tarvetta voisi tutkia laajemmin. Olisi aihetta selvittää, onko markkinoinnin kohdentaminen taloudellisesti kannattavaa ja millaista kohderyhmän ostokäyttäytyminen on.