Pienjännitemoottoreiden sähköisen kunnonvalvonnan kehittäminen Tornio Works kylmävalssaamolla
Ellala, Jani (2013)
Ellala, Jani
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210068
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210068
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Outokumpu Stainless Oy:n Tornion tehtaille kylmävalssaamo 1:n jäähdytysvesilaitoksille sekä kylmävalssaamo 2:n TCM-valssaimelle. Työssä tutkittiin syytä moottoreiden tiheälle rikkoutumiselle JVL-laitoksilla ja TCM-valssaimen värähtelylle. Samalla kartoitettiin kunnossapitotoimet ja niiden riittävyys moottoreille.
Työssä tutustuttiin aluksi erilaisiin sähkömoottorityyppeihin ja niiden toimintaan lyhyesti, keskittyen oikosulku- ja tahtimoottoreihin. Moottoreiden lisäksi kerrottiin taajuusmuuttajista, taajuusmuuttajakäytöistä sekä niiden aiheuttamista haitoista. Kunnossapidon perusteet käsiteltiin lyhyesti keskittyen värähtelymittauksiin perustuvaan kunnossapitoon. Tutkittaessa syitä moottoreiden rikkoutumisille käytiin läpi nykyiset kunnossapitotoimet ja niiden riittävyys, sekä tilattiin laakerivirtamittaus. Lopuksi kerrottiin mittauksen tuloksista, sekä havaituista puutteista ja jatkotoimenpiteistä. TCM-valssaimen värähtelyn syyn selvittämiseksi tilattiin MACHsense-kunnonvalvontatutkimus.
Työn pääasiallisena materiaalina käytettiin ammatillista kirjallisuutta, laitetoimittajien ohjeita ja muita valmistajien teknisiä materiaaleja. Kunnossapitokäytännöt ja historiatiedot on pääosin etsitty KUTI- järjestelmästä. Osa tiedoista on hankittu haastattelemalla työntekijöitä.
Työssä tarkasteltiin kunnossapidon riittävyyttä moottoreille, sekä toteutettiin ulko-puolisen toimijan tekemä laakerivirtamittaus JVL:lle ja MACHsense-kunnonvalvontamittaus RAP-5:lle. Muussa kunnossapidossa ei ollut havaittavissa selkeitä puutteita. Laakerivirtamittauksella saatiin näyttöä laakerivirrasta, joka onkin todennäköisin syy laakereiden rikkoutumiseen. Mittauksen yhteydessä saatiin myös korjausehdotus, jolla laakerivirtoja voidaan ehkäistä. Korjausehdotuksen mukaan selkeimmät puutteet olivat moottoreiden maadoituksissa sekä taajuusmuuttajan suodattimissa. Kunnonvalvontamittauksen virallisia tuloksia ei ehditty saada tähän opinnäytetyöhön aikataulullisista syistä.
Työssä tutustuttiin aluksi erilaisiin sähkömoottorityyppeihin ja niiden toimintaan lyhyesti, keskittyen oikosulku- ja tahtimoottoreihin. Moottoreiden lisäksi kerrottiin taajuusmuuttajista, taajuusmuuttajakäytöistä sekä niiden aiheuttamista haitoista. Kunnossapidon perusteet käsiteltiin lyhyesti keskittyen värähtelymittauksiin perustuvaan kunnossapitoon. Tutkittaessa syitä moottoreiden rikkoutumisille käytiin läpi nykyiset kunnossapitotoimet ja niiden riittävyys, sekä tilattiin laakerivirtamittaus. Lopuksi kerrottiin mittauksen tuloksista, sekä havaituista puutteista ja jatkotoimenpiteistä. TCM-valssaimen värähtelyn syyn selvittämiseksi tilattiin MACHsense-kunnonvalvontatutkimus.
Työn pääasiallisena materiaalina käytettiin ammatillista kirjallisuutta, laitetoimittajien ohjeita ja muita valmistajien teknisiä materiaaleja. Kunnossapitokäytännöt ja historiatiedot on pääosin etsitty KUTI- järjestelmästä. Osa tiedoista on hankittu haastattelemalla työntekijöitä.
Työssä tarkasteltiin kunnossapidon riittävyyttä moottoreille, sekä toteutettiin ulko-puolisen toimijan tekemä laakerivirtamittaus JVL:lle ja MACHsense-kunnonvalvontamittaus RAP-5:lle. Muussa kunnossapidossa ei ollut havaittavissa selkeitä puutteita. Laakerivirtamittauksella saatiin näyttöä laakerivirrasta, joka onkin todennäköisin syy laakereiden rikkoutumiseen. Mittauksen yhteydessä saatiin myös korjausehdotus, jolla laakerivirtoja voidaan ehkäistä. Korjausehdotuksen mukaan selkeimmät puutteet olivat moottoreiden maadoituksissa sekä taajuusmuuttajan suodattimissa. Kunnonvalvontamittauksen virallisia tuloksia ei ehditty saada tähän opinnäytetyöhön aikataulullisista syistä.