Ensihoitajaopiskelijoiden intubaatiotoimenpiteen osaamiseen vaikuttavat tekijät
Korhonen, Auri; Salvisto, Tuomas (2013)
Korhonen, Auri
Salvisto, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210263
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210263
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kyselylomakkeen avulla ensihoitajopiskelijoiden keskeisiä keinoja vaikuttaa intubaatiotoimenpiteen osaamisen kehittymiseen sekä oppimista tukevia tekijöitä koulutuksen puitteissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää intubaatiotoimenpiteen osaamista tukevia asioita.
Kyselytutkimus toteutettiin standardoituna kokonaistutkimuksena eli kysely toteutettiin samanmuotoisena koko tutkittavalle joukolle. Tutkimusaineisto kerättiin primäärisesti kyselylomakkeella, joka rakennettiin kyseistä tutkimusta varten. Kyselylomake rakentui sekä kvantitatiivisista sekä kvalitatiivisista kysymyksistä. Lomakkeen kysymykset rakennettiin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskysymysten pohjalta. Kyselyyn vastasivat kaikki (n= 17) Metropolia ammattikorkeakoulun keväällä 2012 valmistuvat ensihoitajaopiskelijat, jotka osallistuivat vastaustilaisuuteen keväällä 2012.
Kvantitatiivinen tutkimusaineisto syötettiin tilasto-ohjelmaan ja analysoitiin. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin soveltaen sisällön analyysiä. Tutkimustulosten valossa intubaatiotoimenpiteen harjoittelua tuli keskimäärin melko vähän ja opiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän toistoja oppiakseen taidon. Toisaalta ensihoitajaopiskelijat arvioivat intubaatio-osaamisensa olevan pääosin kohtalaista tai hyvää.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimus intubaatio-osaamisen kehittymisestä on ollut tarpeellinen, niin opiskelijan oman kehittymisen sekä oppilaitoksen opetuksen edistämiseksi. Aihetta olisi hyvä tutkia laajemmin, jotta saataisiin kokonaisvaltainen käsitys ensihoitajaopiskelijoiden intubaatio-osaamisesta. Tutkimustuloksia ja jatkotutkimusaiheehdotuksia voidaan hyödyntää Metropolia ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutuksen ja opiskelijan intubaatiotoimenpiteen osaamisen kehittymisessä.
Kyselytutkimus toteutettiin standardoituna kokonaistutkimuksena eli kysely toteutettiin samanmuotoisena koko tutkittavalle joukolle. Tutkimusaineisto kerättiin primäärisesti kyselylomakkeella, joka rakennettiin kyseistä tutkimusta varten. Kyselylomake rakentui sekä kvantitatiivisista sekä kvalitatiivisista kysymyksistä. Lomakkeen kysymykset rakennettiin opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuskysymysten pohjalta. Kyselyyn vastasivat kaikki (n= 17) Metropolia ammattikorkeakoulun keväällä 2012 valmistuvat ensihoitajaopiskelijat, jotka osallistuivat vastaustilaisuuteen keväällä 2012.
Kvantitatiivinen tutkimusaineisto syötettiin tilasto-ohjelmaan ja analysoitiin. Kvalitatiivinen aineisto analysoitiin soveltaen sisällön analyysiä. Tutkimustulosten valossa intubaatiotoimenpiteen harjoittelua tuli keskimäärin melko vähän ja opiskelijat kokivat tarvitsevansa enemmän toistoja oppiakseen taidon. Toisaalta ensihoitajaopiskelijat arvioivat intubaatio-osaamisensa olevan pääosin kohtalaista tai hyvää.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimus intubaatio-osaamisen kehittymisestä on ollut tarpeellinen, niin opiskelijan oman kehittymisen sekä oppilaitoksen opetuksen edistämiseksi. Aihetta olisi hyvä tutkia laajemmin, jotta saataisiin kokonaisvaltainen käsitys ensihoitajaopiskelijoiden intubaatio-osaamisesta. Tutkimustuloksia ja jatkotutkimusaiheehdotuksia voidaan hyödyntää Metropolia ammattikorkeakoulun ensihoidon koulutuksen ja opiskelijan intubaatiotoimenpiteen osaamisen kehittymisessä.