MAAHANMUUTTAJAPALVELUIDEN ASIAKASPROSESSIN YDINTEHTÄVÄT NÄKYVIKSI
Röntynen, Jouni (2013)
Röntynen, Jouni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052310471
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyönä tehtiin kehittämistyö Oulun kaupungin maahanmuuttajapalveluihin. Lähtökohtana oli moniammatillisen tiimin sosiaalityöntekijöiden, ohjaajien ja kodinhoitajien työn näkyvyyden lisääminen, ydintehtävien määrittäminen, ydintehtävien merkitseminen asiakastietojärjestelmään ja sitä kautta erilaisten tilastojen hakeminen.
Kehittämistyön lopputuloksina ensin määriteltiin eri työntekijäryhmien asiakasprosessiin kuuluvat ydintehtävät. Tämän jälkeen valittiin kokeilujen kautta asiakastietojärjestelmästä kehittämistyön tavoitteita parhaiten vastaava komponentti ydintehtävien merkitsemistä varten. Näiden edellä mainittujen kehittämisvaiheiden lopputuloksena tuli työvaihe, jossa työntekijät merkitsivät asiakasprosessin ydintehtävät asiakastietojärjestelmään. Merkintöjen ansiosta työ tuli näkyväksi ja se mahdollisti asiakastietojärjestelmästä ajettavaksi raportteja ja tilastoja asiakas-, työntekijä- ja yksikkökohtaisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jossa oli toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusotteen valintaa puolsi se, että kehittämistyöllä haettiin konkreettista ratkaisua käytännöstä nousseeseen ongelmaan. Työskentelymenetelminä kehittämistyössä käytettiin ryhmähaastatteluja, palautekyselyä, kokeellisen toiminnan osalta työpaja-päivää ja käytännön ympäristössä pilotointia.
Kehittämistyön jatkona tulisi maahanmuuttajapalveluissa kehittää ydintehtäviä määrittelevä käsikirja ja mahdollisia mittareita työstä. Kehittämistyön aikana tehdyt määritykset eivät ole kiveen kirjoitetut. Muuttuvassa työelämässä vaaditaan aina eri ohjeistusten päivittämistä. Tämä pätee myös tämän kehittämistyön lopputulosten kanssa. Pohjatyö on jatkokehittämisen osalta nyt tehty.
Opinnäytetyönä tehtiin kehittämistyö Oulun kaupungin maahanmuuttajapalveluihin. Lähtökohtana oli moniammatillisen tiimin sosiaalityöntekijöiden, ohjaajien ja kodinhoitajien työn näkyvyyden lisääminen, ydintehtävien määrittäminen, ydintehtävien merkitseminen asiakastietojärjestelmään ja sitä kautta erilaisten tilastojen hakeminen.
Kehittämistyön lopputuloksina ensin määriteltiin eri työntekijäryhmien asiakasprosessiin kuuluvat ydintehtävät. Tämän jälkeen valittiin kokeilujen kautta asiakastietojärjestelmästä kehittämistyön tavoitteita parhaiten vastaava komponentti ydintehtävien merkitsemistä varten. Näiden edellä mainittujen kehittämisvaiheiden lopputuloksena tuli työvaihe, jossa työntekijät merkitsivät asiakasprosessin ydintehtävät asiakastietojärjestelmään. Merkintöjen ansiosta työ tuli näkyväksi ja se mahdollisti asiakastietojärjestelmästä ajettavaksi raportteja ja tilastoja asiakas-, työntekijä- ja yksikkökohtaisesti.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin konstruktiivista tutkimusotetta, jossa oli toimintatutkimuksen piirteitä. Tutkimusotteen valintaa puolsi se, että kehittämistyöllä haettiin konkreettista ratkaisua käytännöstä nousseeseen ongelmaan. Työskentelymenetelminä kehittämistyössä käytettiin ryhmähaastatteluja, palautekyselyä, kokeellisen toiminnan osalta työpaja-päivää ja käytännön ympäristössä pilotointia.
Kehittämistyön jatkona tulisi maahanmuuttajapalveluissa kehittää ydintehtäviä määrittelevä käsikirja ja mahdollisia mittareita työstä. Kehittämistyön aikana tehdyt määritykset eivät ole kiveen kirjoitetut. Muuttuvassa työelämässä vaaditaan aina eri ohjeistusten päivittämistä. Tämä pätee myös tämän kehittämistyön lopputulosten kanssa. Pohjatyö on jatkokehittämisen osalta nyt tehty.