Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tiheys, kiihko ja monitulkintaisuus : Analyyttisiä näkökulmia Edgar Varèsen soolohuiluteokseen Density 21.5

Inkilä, Turkka (2013)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
Turkka_Inkila.pdf (1.750Mt)
Lataukset: 


Inkilä, Turkka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410649
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni perehdyn Edgar Varésen (1883-1965) soolohuiluteokseen Density 21.5 ja tarkastelen sitä musiikkianalyyttisestä perspektiivistä. Density 21.5 kuuluu 1900-luvun huilumusiikin perusrepertuaariin ja tarkoituksenani on pyrkiä selittämään teoksen rakennetta esiintyvälle muusikolle.

Yhdistelen vapaasti eri analyyttisiä näkökulmia, mutta selkeästi tärkeimpään rooliin nousi George Perlen analyysi vuodelta 1989. Syy tähän on siinä, että Perlen analyysi selittää teoksen sävellyksellisiä ratkaisuja (eli miksi sävellys on sellainen, kuin se on) paljon tehokkaammin kuin yksinkertainen joukkoteoreettinen analyysi, joka on ehkä yleisin post-tonaalisen musiikin tutkimustapa.

Opinnäytetyöni koostuu tutkimusmenetelmien erittelystä sekä itse teoksen analyysistä näitä tutkimusmenetelmiä hyväksikäyttäen. Otan kantaa myös teoksesta esitettyihin väitteisiin ja perustelen omat näkemykseni niillä tiedoilla, jotka olen hankkinut tätä opinnäytetyötä varten tai muuten opintojeni aikana. Tämä johti ainakin minut yhteen analyyttiseen huomioon, 12 sävelen krooman täyttämiseen, jota en ole toistaiseksi kohdannut lukemissani analyyseissä. Selvitin myös, että Density 21.5:n julkaistussa nuotissa löytyy todennäköisesti painovirhe.

Esiintyvänä huilistina olen sitä mieltä, että teoksen rakenteen ymmärtämisestä on hyötyä teosta esitettäessä. Jos esiintyvä muusikko haluaa tulkita teoksia mielekkäästi sekä liikuttaen yleisöään että toteuttaen säveltäjän toiveet, on hänen pyrittävä myös ymmärtämään musiikkia. Tämä ymmärtäminen voi olla esimerkiksi musiikinanalyyttistä ymmärtämistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste