Pariohjelmointi olio-ohjelmoinnin opetusmenetelmänä
Alakastari, Annika (2013)
Alakastari, Annika
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410699
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052410699
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä pariohjelmoinnin hyötyjä ja haasteita sekä tarkastella sitä opetusmenetelmänä. Pariohjelmoinnilla tarkoitetaan menetelmää, jossa kaksi ohjelmoijaa tekee tiivistä yhteistyötä saman päätteen ääressä toisen tuottaessa lähdekoodia ja toisen korjatessa virheitä ja tehdessä kehitysehdotuksia. Rooleja vaihdetaan säännöllisesti. Varsinaista toimeksiantajaa työllä ei ollut, sillä opinnäytetyön kirjoittaja halusi itse tutkia pariohjelmoinnin hyödyntämistä opetuksessa perehdyttyään menetelmään ammattiharjoittelun yhteydessä.
Pariohjelmointia toimivuutta opetusmenetelmänä tutkittiin Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman olio-ohjelmoinnin opintojaksolla. Pariohjelmointikokeilu toteutettiin syksyllä 2012. Opiskelijat jaettiin pareihin alkukartoituksen perusteella siten, että osapuolten ohjelmointitaidot vastasivat toisiaan. Pareja vaihdettiin opiskelijoiden halukkuuden mukaan opintojakson puolivälissä. Parit työskentelivät pääsääntöisesti siten, että rooleja vaihdettiin jokaisen tapaamiskerran aluksi. Opintojaksoon kuuluvat harjoitustehtävät ohjelmoitiin parin kanssa. Harjoitustyöt sekä tentit suoritettiin kuitenkin itsenäisesti. Pariohjelmointi ei ollut pakollista, mutta sitä suositeltiin kaikille opiskelijoille.
Pariohjelmoinnin käyttämistä opetusmenetelmänä tarkasteltiin niin opiskelijoiden kuin opettajankin näkökulmasta. Opiskelijat vastasivat neljään sähköiseen kyselyyn, joista kolme toteutettiin opintojakson aikana ja yksi noin kolmen kuukauden kuluttua opintojakson päättymisestä. Kyselyillä kartoitettiin mm. suhtautumista pariohjelmointiin, sen toteutumista ja vaikutusta oppimiseen sekä pariohjelmoinnin hyödyntämistä opintojakson päättymisen jälkeen. Opettajan havaintoja ja näkemyksiä kartoitettiin haastattelun avulla. Syksyn 2012 toteutuskertaa verrattiin myös aiempien vuosien toteutuskertoihin oppimistulosten ja läpäisyprosentin suhteen.
Tutkimuksen tietoperustana olivat aiemmin tehdyt tutkimukset pariohjelmoinnin hyödyistä ja haasteista sekä menetelmän käytöstä opetuksessa. Pariohjelmointikokeilun tuloksena havaittiin, että menetelmä soveltuu opiskelijoille, joilla on riittävät perusvalmiudet ohjelmoinnissa sekä halua ja kykyä yhteistyöhön. Opiskelijat, jotka hyödynsivät pariohjelmointia eniten, saivat korkeimmat arvosanat. Vastaavasti opiskelijat, joilla oli heikko lähtötaso ja vaikeuksia kommunikoida parin kanssa, menestyivät opintojaksolla vaatimattomammin. Suhtautuminen pariohjelmointiin muuttui opintojakson edetessä pääsääntöisesti positiivisemmaksi, kun opiskelijat havaitsivat hyötyvänsä parin kanssa työskentelystä. Pariohjelmoinnin hyödyntäminen opetuksessa voi antaa opiskelijalle lisävalmiuksia tuleville opintojaksoille sekä työelämään.
Pariohjelmointia voi suositella opetusmenetelmäksi, mutta lisäkokeiluja tarvitaan mahdollisimman toimivan kokonaisuuden saavuttamiseksi. Parien muodostamisessa voisi kokeilla erilaisia kokoonpanoja. Lisäksi oppimistuloksia voisi verrata rinnakkain etenevien toteutuskertojen välillä. Toisessa ryhmässä opetus olisi perinteistä, kun taas toisessa hyödynnettäisiin pariohjelmointia.
Pariohjelmointia toimivuutta opetusmenetelmänä tutkittiin Tietojenkäsittelyn koulutusohjelman olio-ohjelmoinnin opintojaksolla. Pariohjelmointikokeilu toteutettiin syksyllä 2012. Opiskelijat jaettiin pareihin alkukartoituksen perusteella siten, että osapuolten ohjelmointitaidot vastasivat toisiaan. Pareja vaihdettiin opiskelijoiden halukkuuden mukaan opintojakson puolivälissä. Parit työskentelivät pääsääntöisesti siten, että rooleja vaihdettiin jokaisen tapaamiskerran aluksi. Opintojaksoon kuuluvat harjoitustehtävät ohjelmoitiin parin kanssa. Harjoitustyöt sekä tentit suoritettiin kuitenkin itsenäisesti. Pariohjelmointi ei ollut pakollista, mutta sitä suositeltiin kaikille opiskelijoille.
Pariohjelmoinnin käyttämistä opetusmenetelmänä tarkasteltiin niin opiskelijoiden kuin opettajankin näkökulmasta. Opiskelijat vastasivat neljään sähköiseen kyselyyn, joista kolme toteutettiin opintojakson aikana ja yksi noin kolmen kuukauden kuluttua opintojakson päättymisestä. Kyselyillä kartoitettiin mm. suhtautumista pariohjelmointiin, sen toteutumista ja vaikutusta oppimiseen sekä pariohjelmoinnin hyödyntämistä opintojakson päättymisen jälkeen. Opettajan havaintoja ja näkemyksiä kartoitettiin haastattelun avulla. Syksyn 2012 toteutuskertaa verrattiin myös aiempien vuosien toteutuskertoihin oppimistulosten ja läpäisyprosentin suhteen.
Tutkimuksen tietoperustana olivat aiemmin tehdyt tutkimukset pariohjelmoinnin hyödyistä ja haasteista sekä menetelmän käytöstä opetuksessa. Pariohjelmointikokeilun tuloksena havaittiin, että menetelmä soveltuu opiskelijoille, joilla on riittävät perusvalmiudet ohjelmoinnissa sekä halua ja kykyä yhteistyöhön. Opiskelijat, jotka hyödynsivät pariohjelmointia eniten, saivat korkeimmat arvosanat. Vastaavasti opiskelijat, joilla oli heikko lähtötaso ja vaikeuksia kommunikoida parin kanssa, menestyivät opintojaksolla vaatimattomammin. Suhtautuminen pariohjelmointiin muuttui opintojakson edetessä pääsääntöisesti positiivisemmaksi, kun opiskelijat havaitsivat hyötyvänsä parin kanssa työskentelystä. Pariohjelmoinnin hyödyntäminen opetuksessa voi antaa opiskelijalle lisävalmiuksia tuleville opintojaksoille sekä työelämään.
Pariohjelmointia voi suositella opetusmenetelmäksi, mutta lisäkokeiluja tarvitaan mahdollisimman toimivan kokonaisuuden saavuttamiseksi. Parien muodostamisessa voisi kokeilla erilaisia kokoonpanoja. Lisäksi oppimistuloksia voisi verrata rinnakkain etenevien toteutuskertojen välillä. Toisessa ryhmässä opetus olisi perinteistä, kun taas toisessa hyödynnettäisiin pariohjelmointia.