Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lasten kokoustoiminta : osallisuuden kokemuksia päiväkodin esiopetusryhmässä

Pikkarainen, Soile (2013)

 
Avaa tiedosto
Pikkarainen_Soile.pdf (516.6Kt)
Lataukset: 


Pikkarainen, Soile
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052610765
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lasten osallisuuden kokemuksia päiväkodin esiopetusryhmässä lasten kokoustoiminnasta. Opinnäytetyö on laadullinen ja se sisältää tapaustutkimuksellisia piirteitä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin lasten kokousten videotaltiointia ja neljän lapsen yksilöllistä teemahaastattelua. Aineistoa täydensivät kenttämuistiinpanot. Tutkimuksen kohdejoukkona oli vantaalainen esiopetusryhmä. Lasten kokouksiin osallistuivat ryhmän kasvattajat ja kaikki kaksikymmentäkolme lasta. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin mukaan. Tulokset osoittivat lasten kokoustoiminnan olevan osallisuutta lisäävä toimintatapa. Kokoustoiminta lisäsi lasten mahdollisuutta olla oman arkiympäristön aktiivinen suunnittelija ja toimija. Keskeisiä toimijuuden osa-alueita olivat esikoulun toimintaympäristön suunnittelu, muutosten toteuttaminen ja niiden arviointi sekä yhteisten juhlien suunnittelu ja järjestäminen. Lasten kokoukset toimivat osallisuutta avartavana tekijänä lapsiryhmän muissa toiminnoissa. Tulosten perusteella voi todeta, että lasten kokoukset mahdollistivat rakentavan hetken ristiriitojen selvittelylle ja niiden ennaltaehkäisylle. Ylipäätään lasten kokoukset toimivat oivallisena forumina ryhmän lapsia ja aikuisia pohdituttaville asioille. Kyseessä saattoi olla keskustelua arkisista asioista, kuten oman repun huolehtimisesta tai lelupäivän merkityksestä esikoululaiselle. Lapsille syntyi uudenlaisia merkityksiä erilaisista asioista, kun niistä käytiin perusteellista keskustelua yhdessä. Lasten kokousten yhtenä keskeisenä toimintamuotona oli äänestys, jonka perusteella päätökset tehtiin. Näin varmistettiin demokratian toteutuminen. Huomionarvoista oli se, että äänestysaktiivisuus oli liki 100 prosentin luokkaa jokaisella äänestyskerralla. Lasten kokoukset edesauttoivat avoimen, oikeudenmukaisen ja demokraattisen yhteisön muodostumiseen. Esiopetusryhmän arkea kuvastivat yhteisöllisyys, yhteistoiminnallinen oppiminen ja keskinäinen huumori. Yksilöhaastatteluiden perusteella lapset kokivat tulleensa kuulluiksi lasten kokouksissa ja kokivat esiopetusryhmän muut lapset ja aikuiset positiivisina. Eniten haastateltaville oli jäänyt lasten kokouksista mieleen toimintaympäristön suunnittelu ja juhlien järjestäminen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste